De terminal bevindt zich op ongeveer 25 kilometer ten noord-westen van Warschau en biedt mogelijkheden voor de overslag van goederen tussen spoor en weg. De nieuwe terminal is bovendien geschikt gemaakt voor treinen van 740 meter. Wanneer de terminal eenmaal draait op volle capaciteit moeten er twaalf paar treinen per dag, ofwel ongeveer 180.000 containers per jaar, afgehandeld kunnen worden.

‘Tot nu toe waren er geen capaciteitsreserves voor intermodaal vervoer binnen 120 kilometer van de Poolse hoofdstad. De nieuwe terminal creëert mogelijkheden voor de groei van de hele sector’, zegt Renzo Capanni, sinds deze maand directeur van Hupac’s Intermodal’s Shuttlenet North East Business Area. Hij verwacht dat de nieuwe terminal als ‘centrale hub’ zal gaan dienen.

Opschalen capaciteit

De terminal is 140.000 vierkante meter groot geworden met een ruimte voor overslag van 42.000 vierkante meter groot. Daarnaast is er nog een stuk grond van 160.000 vierkante meter beschikbaar voor toekomstige ontwikkelingen.

De operator werkt met een stapsgewijze aanpak. In de eerste fase na de opening van de terminal zullen er eerst twee overslagsporen en drie servicesporen in gebruik genomen worden. Laadeenheden zullen worden afgehandeld met reachstackers. In een tweede fase moet de capaciteit worden opgeschaald met de komst van nog eens drie overslagsporen en  ‘krachtige portaalkranen’.

Verstoringen

Hupac begon in 2017 met het project. Na een coronagerelateerde pauze ronde het bedrijf de werkzaamheden af in augustus van dit jaar. Hupac is al enige tijd bezig met het investeren in nieuwe terminals om de groei van het intermodaal vervoer te stimuleren. Zo worden er nu nog twee nieuwe terminals gebouwd in Noord-Italië die in 2025 klaar moeten zijn.

Tijdens de RailFreight Summit in Polen sprak ceo Michael Stahlhut over de sterke groei van het multimodaal vervoer in de afgelopen jaren. ‘We hebben meer deuren nodig om te groeien. Er zullen altijd verstoringen op het spoor zijn. We moeten flexibel zijn en ze leren begrijpen. Het hebben van meer terminals kan een oplossing zijn voor de problemen die we nu ervaren in het intermodale vervoer’, zei hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement