Dit meldt het Estse nieuwsmedium ERR News. Volgens Zimmerman zou er 7,5 miljard moeten worden uitgegeven aan aanpassingen aan het spoor en 1,2 miljard aan nieuwe treinen die geschikt zijn voor de Europese spoorbreedte. Op dit moment gebruikt Estland, net als Letland en Litouwen de Russische spoorbreedte van 1520 millimeter.

De Europese Commissie wil onder andere dat landen die de Europese spoorbreedte van 1435 millimeter nog niet hanteren een plan opstellen voor het aanpassen van de routes die deel uitmaken van de negen bestaande corridors van het trans-Europese transportnetwerk aan deze standaard spoorbreedte. Landen hoeven de spoorbreedte echter niet aan te passen als dit economisch niet haalbaar blijkt. Landen met een andere spoorbreedte in de Europese Unie zijn Ierland, Finland, Estland, Letland, Litouwen, Portugal en Spanje.

Spanje

Zimmerman laat in zijn brief weten dat het land niet net als Spanje zijn bestaande sporen aan de Europese spoorbreedte kan aanpassen door de plaatsing van een derde spoor tussen de bestaande sporen omdat Spanje een bredere spoorbreedte heeft dan Estland. Daarom zou het land in dit geval een paralel spoorwegsysteem moeten bouwen. Spanje werd door de Europese Commissie benoemd als land dat al met meerdere spoorbreedtes heeft leren werken.

Estland werkt bovendien al samen met de andere twee Baltische staten aan Rail Baltica, een spoorlijn in de Europese spoorbreedte die deze landen in de toekomst met West-Europa moet gaan verbinden. De directeur stelt dat het het beste is om dit project sowieso eerst te voltooien voordat eventueel de rest van het netwerk wordt aangepast.

Estland is niet het eerste land dat zijn twijfels over het voorstel van de Europese Commmissie uit. Vorige maand liet Finland al weten het voorstel ‘onredelijk’ te vinden omdat het aanpassen van de spoorbreedte niet economisch en operationeel haalbaar zou zijn.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement