Voor het vrachtvervoer benoemt het bedrijf de investeringen in nieuwe ‘dual-mode’ locomotieven. Deze locomotieven kunnen zowel op diesel als op elektriciteit rijden en kunnen daarom zowel gebruikt worden voor het lange afstandsvervoer als voor het rangeren bij terminals of bedrijventerreinen die niet geëlektrificeerd zijn.

Inmiddels heeft DB Cargo al 150 van deze locomotieven besteld bij Siemens, waarvan de eersten naar verwachting in 2024 zullen arriveren. Dit zou nog uitgebreid kunnen worden naar 400 locomotieven. Ook wil DB investeren in innovaties als de digitale automatische koppeling.

Niet iedereen lijkt even blij met de investeringsplannen van het Duitse staatsbedrijf. Zo stelt belangenvereniging voor het spoorgoederenvervoer RailGood dat ‘de marktwerking op het spoor hierdoor ernstig wordt verstoord’. De organisatie benadrukt dat DB Cargo de afgelopen tijd niet al te goed gepresteerd heeft na de afgelopen jaren een stevig verlies te hebben gedraaid.

De vereniging vraagt zich daarom af waarom de Europese Commissie het toelaat dat Deutsche Bahn ondanks deze verliezen de kans krijgt om dergelijke bedragen te steken in de modernisering van haar vloot. Eerder dit jaar stelde de Europese Commissie een onderzoek in naar de steunmaatregelen van de Duitse overheid voor DB Cargo.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement