De spoorwegmaatschappij is van plan om vijf nieuwe terminals te bouwen voor gecombineerd vervoer tussen Genève en St. Gallen. Daarnaast moeten bestaande goederenfaciliteiten voor bouw- en afvallogistiek in grotere steden omgebouwd worden tot vijf tot acht ‘City Hubs’.

Het bedrijf stelt dat er tussen 2025 en 2035 aanzienlijk meer routes beschikbaar zullen komen voor het vrachtverkeer. Zo zou SBB in 2050 60% meer goederen willen vervoeren. De terminals en de ‘City Hubs’ moeten 1 miljard franken (ruim 1,04 miljard euro) gaan kosten.

500 miljoen (ruim 521 miljoen euro) moet daarnaast gaan naar de automatisering en modernisering van de wagons tot 2040. Meer automatisering zou nodig zijn omdat de focus steeds meer komt te liggen op het vervoer van kleine en lichte goederen die snel afgeleverd moeten worden. Hiervoor is meer flexibiliteit nodig.

Financiering

Volgens het Zwitserse dagblad Neuer Zürcher Zeitung verwacht de spoorwegmaatschappij 40% van die eerste 1 miljard uit eigen middelen te kunnen betalen. De rest van het benodigde bedrag zou via de Zwitserse overheid moeten komen. Ook heeft het bedrijf laten weten in gesprek te willen gaan met potentiële partners. Ook voor de automatiseringskosten zouden zowel de overheid als het bedrijf zelf investeringen moeten doen. Volgens de krant is het echter nog maar de vraag in hoeverre de regering wil bijdragen aan de kosten voor automatisering.

Benadrukt wordt bovendien dat de Zwitserse vervoerder de laatste tijd geen al te sterke cijfers heeft laten zien en dat het goederenvervoer daarbij een structureel probleem is. Dit komt voornamelijk door de zogeheten ‘enkele wagonladingen’, waarbij individuele wagons van verschillende klanten worden verzameld en op een rangeerterrein worden gebundeld tot één trein. Dit type vervoer zorgt voor veel verlies bij het bedrijf en er was eerder al besloten dat overheidsfinanciering noodzakelijk zou zijn.

De SEV, de belangenvereniging voor alle transportarbeiders in Zwitserland, laat in een reactie weten ‘verheugd te zijn over deze strategiecorrectie’. Volgens de organisatie laten deze stappen zien dat de toekomst van het goederenvervoer op het spoor ligt. Volgens Philipp Hadorn, de vakbond-secretaris van SEV, krijgen onzekere medewerkers en klanten van de spoorwegen op deze manier weer positieve vooruitzichten. Eerder zou actie juist op de lange baan zijn geschoven, waardoor er veel onzekerheid zou zijn ontstaan bij medewerkers, met personeelstekorten en kwaliteitsproblemen tot gevolg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement