De nieuwe terminal is geschikt voor de overslag van goederen van vrachtwagen naar trein en moet 1 miljoen teu per jaar kunnen afhandelen. Het gaat om een investering van 61 miljoen euro. De bouw van de terminal begon in januari 2021, oorspronkelijk om het spoorvervoer op de Nieuwe Zijderoute tussen Azië en Europa een boost te geven.

Door de oorlog in Oekraïne en de sancties tegen Rusland is deze situatie veranderd. East-West Intermodal Logistics benadrukt nu dat EWG ook een aanzienlijke capaciteit zou hebben voor de overslag van agrarische producten en daarom uitermate geschikt zou zijn om als ‘spoorhub’ te dienen voor de export van voedsel uit Oekraïne.

Kranen op afstand

Vanaf november dit jaar zou de terminal 800 ton graan en 450 kubieke meter zonnebloemolie per uur moeten kunnen afhandelen. De eerste trein met goederen uit Oekraïne is inmiddels op de terminal gearriveerd. Op de terminal bevindt zich zowel het in de meeste Europese landen gebruikte normaalspoor als het onder andere in Oekraïne gebruikte breedspoor, waardoor containers daar naar treinen met een andere spoorbreedte kunnen worden overgeladen.

De bouw is begonnen op een terrein van 85 hectare en inmiddels is er 10 kilometer aan spoorlijn aangelegd. Ook is er 225.000 vierkante meter betonverharding aangelegd en is er een magazijn van 15.000 vierkante meter gebouwd. Daarnaast is er de mogelijkheid om op het 140 hectare grote ontwikkelingsterrein extra laad en montagefaciliteiten te bouwen.

5G

EWG is naar eigen zeggen de eerste in Europa die kranen op afstand bestuurt met behulp van 5G-technologie. De kranen kunnen elk tot 45 ton laden en kunnen omgaan met gevaarlijke goederen zoals bijvoorbeeld chemicaliën en gascontainers. De drie kranen zijn bovendien uitgerust met twintig camera’s met hoge resolutie. Vrachtwagens, trailers en containers kunnen gevolgd worden van binnenkomst tot vertrek van de terminal.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement