Het nieuwe systeem werd vorige week gepresenteerd in Eisenhüttenstadt, waar veel staalproductie plaatsvindt. De losfaciliteiten zijn ontwikkeld door de Oostenrijkse fabrikant Innofreight en zijn gedeeltelijk geautomatiseerd.

Volgens DB Cargo kunnen materialen die naar de fabriek worden gebracht voor het gebruik voor staalproductie, zoals erts en kalksteen, met dit systeem bijna zonder de uitstoot van fijnstof worden overgeslagen.

De Duitse vervoerder heeft voor het transport van het staal bovendien geïnvesteerd in nieuwe multifunctionele dubbele wagons met lichtere afneembare containers, eveneens gemaakt door Innofreight.

Laadvermogen

Hiermee zou het laadvermogen van een trein met maximaal 20% kunnen worden verhoogd, waardoor er minder treinen nodig zijn om dezelfde volumes te vervoeren en de aanvoer van grondstoffen sneller verloopt. Meer dan 90% van de grondstoffen zouden op deze manier kunnen worden aangeleverd.

ArcelorMittal is van plan om in de toekomst verder in Eisenhüttenstadt te investeren. Er worden twee elektrische boogovens gebouwd die ruw staal moeten gaan produceren op basis van schroot. Ook moet hiermee sponsijzer gemaakt worden van groene waterstof. Het sponsijzer moet per spoor vanuit een fabriek van de staalproducent in Bremen naar de losfaciliteiten in Eisenhüttenstadt vervoerd worden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement