Het is een duidelijke verbetering ten opzichte van 2019 en 2020, toen de vrachtvolumes in de EU, berekend in de hoeveelheid vervoerde ton per kilometer, met respectievelijk 2,2% en 6,1% daalden. Het statistiekbureau wijt de afname mede aan de beperkende coronamaatregelen die in die periode werden ingesteld.

In het vierde kwartaal van 2020 was er voor het eerst weer groei te zien in de vrachtvolumes. In 2021 heeft dit zich verder doorgezet met vooral sterke cijfers in het tweede kwartaal van dat jaar. Toen namen de volumes met 20,5% toe ten opzichte van het jaar ervoor. In de overige kwartalen lag de stijging een stuk lager.

Niet alle landen zagen een even grote groei in de hoeveelheid vrachtvervoer per spoor. In Denemarken, Portugal, Litouwen, Letland, Ierland, Kroatië en Hongarije daalden de volumes zelfs. In Denemarken en Portugal liep die daling op tot ruim 18%.

Estland zat het meeste in de plus, met een stijging in de volumes van bijna 23%. Ook Spanje, Slowakije, Italië, Duitsland, Frankrijk en Roemenië lieten hoge groeicijfers zien, met in al deze landen een toename in het volume van meer dan 10%. In Nederland was er sprake van een plus van ongeveer 8%.

Absoluut gezien stond Duitsland in vorig jaar aan de leiding. Het land zag dat jaar 14,7 miljard extra tonkilometer op het spoor. In totaal vervoerde Duitsland 123 miljard tonkilometer in 2021, maar liefst 31% van het totaal van de EU. Polen en Frankrijk kwamen op de tweede en de derde plaats, met respectievelijk 54 en 36 miljard tonkilometer die dat jaar over het spoor werden vervoerd. Griekenland, Luxemburg en Ierland vervoerden in dat jaar de laagste hoeveelheid goederen via het spoor.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement