Dit meldt de Duitse krant Der Spiegel. Voor partijen met een raamcontract, waarbij er afspraken gemaakt zijn over het vervoer over een langere periode, zou de prijsstijging echter lager zijn. Volgens de vrachtdochter van Deutsche Bahn worden de prijsstijgingen veroorzaakt oor de hoge energieprijzen en de stijgende inflatie.

Het bedrijf bevestigt de prijsstijgingen aan Der Spiegel en laat weten dat de vervoerder zich hiermee op het niveau bevindt van de gebruikelijke prijsontwikkeling in de branche, vooral ook in vergelijking met de vrachttarieven voor vrachtwagens. Het Duitse transportvakblad DVZ sprak enkele weken geleden over prijsverhogingen voor DB Cargo van tussen de 17 en 25%. Daarnaast zouden energieprijsstijgingen extra worden doorberekend.

Zwarte cijfers

Mogelijk zijn de prijsstijgingen ook een manier om weer in de zwarte cijfers te komen. Zo sloot DB Cargo het boekjaar 2021 af met een gigantisch verlies voor belastingen (ebit) van 481 miljoen euro.

Ook de Oostenrijkse goederenvervoerder Rail Cargo Group kondigde stevige prijsverhogingen aan tijdens de jaarlijkse persconferentie van het bedrijf. Het bedrijf noemt hierbij naast de hoge energiekosten ook de kosten voor materiaal en personeel en de gevolgen van de vele werkzaamheden en omleidingen waar de vervoerder mee te kampen had.

Voor het binnenlandse Oostenrijkse verkeer werden tariefstijgingen van minimaal 20% aangekondigd vanaf het begin van volgend jaar. Het bedrijf zegt bovendien tegen DVZ dat Duitse klanten die veel doen met Oost-Europa een vergelijkbare prijsstijging kunnen verwachten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement