ProRail werkt momenteel aan het realiseren van permanente blusvoorzieningen op de emplacementen Waalhaven Zuid, Maasvlakte, Botlek, Europoort en Pernis. De blusvoorzieningen zijn nodig om te voldoen aan de voorwaarden voor het rangeren met gevaarlijke stoffen op de emplacementen.
Volgens een woordvoerder van ProRail is, zoals het er nu uitziet, voor 1 januari al het werk op de emplacementen Botlek, Europoort en Pernis voltooid. Voor de andere emplacementen is dat waarschijnlijk echter niet het geval, waardoor er tijdelijke maatregelen genomen moeten worden die ervoor zorgen dat rangeren met gevaarlijke stoffen mogelijk blijft.
‘Op de emplacementen Maasvlakte en Waalhaven Zuid ziet het er nu naar uit dat we na 1 januari 2023 de tijdelijke maatregelen nodig hebben. Maar ProRail is in samenwerking met de aannemers in het havengebied hard bezig om ervoor te zorgen dat het vervoer van gevaarlijke stoffen via het spoor ook na 31 december door kan gaan’ aldus de woordvoerder.
ProRail laat bovendien weten dat verschillende tijdelijke maatregelen al goedgekeurd zijn door het bevoegd gezag. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om het langer latten staan van bouwhekken en het aanleggen van een calamiteitenweg door middel van rijplaten.
Over het langer laten staan van de blustrein op Waalhaven Zuid, die nu tijdelijk wordt gebruikt als alternatief voor de afwezigheid van goedgekeurde permanente blusvoorzieningen, is ProRail nog steeds in overleg.
‘We hebben daar constructieve gesprekken over. We gaan ervan uit dat het mogelijk gaat zijn. Maar als het uiteindelijk niet lukt, moeten we kijken naar wat er dan mogelijk is’, zegt de woordvoerder hierover. ProRail laat bovendien weten te hopen alle werkzaamheden definitief af te hebben op 1 juli 2023.
Krappe planning
Enkele weken geleden meldde aannemer Swietelsky Rail dat de werkzaamheden aan de blusvoorzieningen op emplacement Europoort en Botlek voorspoedig voorlopen. De nieuwe voorzieningen op Europoort zijn inmiddels al getest en goedgekeurd. Later deze maand staan dezelfde testen voor emplacement Botlek op de planning, zo liet de aannemer op 10 november weten.
Op andere emplacementen was de planning al langere tijd krap. ‘We stoppen veel werk in erg weinig tijd. Dat betekent dus wel dat de planning continue onder druk staat. Enerzijds omdat hij al krap was, maar ook de leveringsproblematiek zou hier roet in het eten kunnen gooien’, zo liet een woordvoerder van ProRail enkele weken geleden weten over de situatie op emplacement Waalhaven Zuid.
‘Zowel op Waalhaven als Maasvlakte vormen de uitbreidingen van de emplacementen nog uitdagingen: lange ‘uitlopers’ die in de nieuwe situatie ook onder de bluscontour moeten komen terwijl de grond niet van ProRail is of het vol ligt met kabels en leidingen van de ‘grote jongens’ als Gasunie, TenneT en Stedin. ‘, zo schetste een projectmanager Havenspoorlijn Rotterdam de problematiek op deze twee emplacementen enkele weken geleden op LinkedIn.
Budgettekort
Vooral de situatie op Waalhaven Zuid is al langer problematisch geweest. Tussen september 2019 en april 2021 was het tijdelijk niet mogelijk om treinen met gevaarlijke stoffen te rangeren op het emplacement omdat de blusvoorzieningen niet op orde waren.
De komst van een tijdelijke blustrein in 2021 zorgde ervoor dat rangeren weer mogelijk werd op het emplacement. De vergunning voor deze blustrein loopt echter tot 1 januari 2023.
Ook een budgettekort begin dit jaar zorgde er enige tijd voor dat het niet duidelijk was of men op tijd met de werkzaamheden op dit emplacement zou kunnen beginnen. Eind februari heeft ProRail echter laten weten dat er na overleg met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat toch voldoende geld beschikbaar was gesteld om op het emplacement aan de slag te gaan.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?