Afgelopen zomer heeft DB al 200.000 dwarsliggers van hetzelfde type en dezelfde fabrikant getest naar aanleiding van een treinontsporing in Beieren met een dodelijke afloop deze zomer.

De resultaten van dit onderzoek suggereerden dat er sprake is van een fabricagefout bij deze dwarsliggers. De steensoort die bij de fabricage van de dwarsliggers is gebruikt zou de problemen mogelijk veroorzaken, zo blijkt nu uit meer gedetailleerd onderzoek.

Nu gaat het spoorbedrijf daarom 130.000 dwarsliggers die gemaakt zijn van dezelfde steensoort aan tests onderwerpen. Wanneer er vervolgens afwijkingen worden ontdekt, moeten ze direct worden vervangen.

Langzamer rijden

‘Helaas betekent dit vermoedelijk dat verdere beperkingen niet te vermijden zijn’, aldus Deutsche Bahn. Treinen zullen mogelijk langzamer moeten rijden en het zou kunnen dat delen van het spoor tijdelijk worden afgesloten. Het bedrijf laat weten getroffen spoorwegmaatschappijen te vergoeden voor de ‘daadwerkelijke’ schade die als gevolg van de keuringen ontstaat.

Uit het eerdere onderzoek bleek dat tweederde van de 200.000 toen gecontroleerde dwarsliggers vervangen moesten worden. Inmiddels zijn deze werkzaamheden voor 66% voltooid.

Dit heeft echter reeds geleid tot infrastructuurbeperkingen op 168 locaties in Duitsland. Volgens DB is er bovendien alleen al voor het vervangen van deze eerste groep dwarsliggers sprake van een schade die in de honderden miljoenen loopt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement