Dit blijkt uit de eindresultaten van onderzoek van Ferrmed, een nonprofit-organisatie die is opgericht om vrachtvervoer per spoor en de concurrentiepositie van de industrie in Europa te verbeteren. De organisatie presenteerde recent in Brussel de belangrijkste eindresultaten van een onderzoek naar het optimaliseren van de modal shift in de EU en het hierop gebaseerde Fast, Flexible, Integrated Rail-Road System of Transport (+FIRRST), een plan dat moet helpen de doelstellingen van de EU met betrekking tot het marktaandeel te bereiken.

Ferrmed zocht onder andere uit waar in Europa het meeste verkeer plaatsvindt en benoemde een aantal ‘strategische hubs’, zoals bijvoorbeeld de Randstad en het Ruhr gebied en de regio’s bij Frankfurt en Berlijn in Duitsland. Er moet volgens de organisatie vooral geïnvesteerd worden in het Europese kernnetwerk, waar maar liefst 65% van het verkeer zou plaatsvinden.

Tekort aan terminals

Ook concludeert Ferrmed dat er een tekort is aan terminals. Slechts 10% van de bestaande spoorterminals is bedoeld voor doorvoer. Bovendien zijn de sporen voor het in- en uitladen van goederen meestal korter dan 750 meter, aldus de onderzoekers. De nieuwe terminals moeten een centrale laad- en loszone krijgen en er moeten twee bufferzones komen voor het pauzeren van goederentreinen als de laad- en loszone bezet is.

Om de doelen te bereiken zou er naast de komst van 408 nieuwe terminals 2.357 kilometer aan nieuw spoor aangelegd moeten worden en moet nog ruim 32.000 kilometer aan bestaand spoor worden aangepast door bijvoorbeeld sporen te elektrificeren of extra sporen aan te leggen. Ook zijn er nog 43 bestaande terminals waaraan aanpassingen verricht zouden moeten worden. Deze investeringen moeten vooral plaatsvinden op de corridors met het meeste verkeer.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement