Dit laat de Chinese regering weten naar aanleiding van berichtgeving van de Chinese spoorwegen. Het grootste deel van de vrachttreinen passeerden Chinees-Kazachse grens bij Khorgos of Alashankou.

Wel moet hierbij de kanttekening worden gemaakt dat Rusland door de Chinese spoorwegen als Europees land wordt gezien. Hierdoor wordt ook het vrachtvervoer tussen China en Rusland, wat zeer waarschijnlijk een aanzienlijk deel van het vrachtvervoer tussen China en ‘Europa’ uitmaakt, in deze cijfers meegerekend.

Andere cijfers

De Eurasian Rail Alliance Index laat tot nu toe hele andere cijfers zien. Volgens deze Index is het vrachtvervoer tussen China en Europa op de noordelijke route via Rusland tussen januari en november 2022 namelijk met bijna 32% afgenomen ten opzichte van 2021. Er werd in die periode ruim 386 duizend teu vervoerd tussen China en verschillende Europese landen.

De groeicijfers die de Chinese spoorwegen in 2021 vermeldde lagen nog veel hoger. Toen groeide het aantal teu dat tussen China en Europa werd vervoerd nog met 29%.

Ook in Rusland lijken de effecten van de sancties merkbaar te zijn. De Russische spoorwegen (RZD) hebben laten weten vorig jaar 3,8% minder goederen te hebben vervoerd dan in 2021. Het bedrijf vervoerde vooral een aanzienlijk lagere hoeveelheid hout. Dit meldt persbureau Reuters. Als reden voor de afname worden de westerse sancties tegen Rusland benoemd.

In totaal vervoerde het Russische spoorbedrijf vorig jaar 1,23 miljard ton aan vracht. Het transport van hout daalde met maar liefst 24,8%. Ook het vervoer van graan daalde met bijna 5% in 2022. Vooral in het eerste kwartaal werd er minder graan vervoerd. Toen werd er 25% minder graan getransporteerd dan in het jaar ervoor. Met het vervoer van constructiematerialen ging het iets beter. De Russische spoorwegen meldt voor dit type vracht een toename van 5,7%.

Volgens vakblad RailFreight bestond de doorvoer van het bedrijf vorig jaar vooral uit steenkool, olie en olieproducten, bouwmaterialen en ijzer- en mangaanertsen. In totaal vervoerde het bedrijf 819,5 miljoen ton aan deze producten.

Volgens de Russische spoorwegen zijn deze cijfers beter dan oorspronkelijk verwacht. In november liet het bedrijf nog aan de Moskow Times weten dat hun volumes met ongeveer 10% zouden dalen. In december zou het transport van steenkool, graan en bouwmaterialen volgens RailFreight echter sterk zijn toegenomen, waardoor de volumes over het hele jaar beter zijn dan verwacht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement