Dat blijkt uit onderzoek van de Duitse Bundesnetzagentur over 2021 en de eerste helft van 2022. De overheidsorganisatie vroeg hiervoor gegevens op van meer dan 2000 spoorondernemingen in het land.

Het marktaandeel van de dochterondernemingen van DB in het vrachttransport is in Duitsland met de jaren steeds verder afgenomen. In 2017 had het staatsbedrijf nog een aandeel van 52% in het vrachtvervoer. In 2021 was dit nog maar 42%.

De private bedrijven in Duitsland konden terrein winnen door de hoge vraag naar transport in 2021 en de eerste helft van 2022, zo stelt het onderzoek.  Duitse private vervoerders hadden in 2021 20% van de markt in handen. Daarnaast verzorgen buitenlandse bedrijven een groot deel van de markt.

Deze ‘hoge vraag’ is terug te zien in de volumes die in 2021 en in de eerste helft van 2022 over het spoor werden getransporteerd. Er gingen in 2021 139 miljard tonkilometers over het spoor, een stijging van 14% ten opzichte van het jaar ervoor. Ook in 2022 zette die groei door met een toename van 4% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.

Meer vertragingen

Ook het marktaandeel van het goederenvervoer per spoor in Duitsland zat in de plus in 2021. Zo bedroeg het aandeel van het spoorgoederenvervoer in Duitsland ten opzichte van andere modaliteiten ruim 20%. Daarmee nam het spoorvervoer in Duitsland enkele procentpunten over van het wegvervoer en de binnenvaart. Het aandeel van het wegvervoer daalde met een ruim een procentpunt in 2021. Het aandeel van de binnenvaart daalde met 0,2 procentpunten.

Ook met de omzet van bedrijven in de spoorgoederensector ging het in 2021 goed. 87% van alle ondervraagde bedrijven in het spoorgoederenvervoer hadden in dat jaar een positief bedrijfsresultaat. Dat is een verbetering van tien procentpunten ten opzichte van 2020.

Gemiddeld ging dat om een resultaat van 112 miljoen. Het negatieve resultaat van de verlieslijdende bedrijven bedroeg 385 miljoen euro. Wel wordt dit resultaat volgens het rapport vertekend door het negatieve resultaat van DB Cargo.

De volumestijging heeft echter een negatief effect op de punctualiteit in Duitsland. In 2021 had 39% van de goederentreinen een vertraging van vijftien minuten of meer. Dat is een stijging van vijf procentpunten ten opzichte van 2020. Het jaar 2022 laat niet veel verbetering zien. Van januari tot juni zijn bijna elke maand ruim 40%. van de goederentreinen vertraagd geweest. Het rapport schrijft dit toe aan de toenemende hoeveelheid werkzaamheden aan het spoor in het land.

In het internationale transport was er bovendien nog een aanzienlijk hoger gebrek aan punctualiteit. 56% van de internationale goederentreinen kwam niet op tijd aan in 2021. In 2020 ging het nog om 46% van de treinen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement