Het was oorspronkelijk het plan dat Pernis drie weken dicht zou blijven voor rangeren, maar uiteindelijk bleek de problematiek groter dan ProRail dacht. Ongeveer zeventig goederentreinen per week hadden hier last van en werden omgeleid. Er zou sprake zijn van lekkages in het blussysteem. Die werden in eerste instantie verholpen, maar bij testen ontstonden opnieuw lekkages. ProRail kon destijds niets zeggen over hoe lang de maatregelen nog zouden duren. Inmiddels zijn alle verbindingen in het systeem verstevigd en zijn er bij nieuwe testen geen problemen meer gevonden.
Een woordvoerder van ProRail laat weten dat het parkeren en rangeren van treinen met gevaarlijke stoffen geleidelijk op gang wordt gebracht. ‘Onze collega’s van capaciteitsverdeling werken eraan om voor het komend weekend de plannen aan te passen en tot die tijd kunnen de vervoerders hun wensen met verkeersleiding afstemmen’, aldus de spoorbeheerder.
De werkzaamheden aan de blusvoorzieningen op Pernis zijn overigens nog niet volledig afgerond. Zo moeten de leidingen nog gespoeld worden om zand, stenen en ander materiaal te verwijderen. Daarnaast moeten er nog calamiteitenwegen aangelegd worden. Ook gaat ProRail verlichting plaatsen en hekwerken verwijderen. Op de emplacementen Waalhaven Zuid en Maasvlakte werkt ProRail ook nog aan de permanente blusvoorzieningen. De werkzaamheden moeten uiterlijk op 23 april voltooid zijn.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?