De vervoerder behaalde vorig jaar een omzet van bijna 2 miljard euro, een toename van 3% ten opzichte van 2021. Desondanks stegen de kosten van het bedrijf ook met 5% ten opzichte van het jaar ervoor.
Hoge kosten
De Oostenrijkse vervoerder benoemt vorig jaar vooral te maken te hebben gekregen met hogere energie-, personeels- en materiaalkosten. Ook benadrukt de spoorwegonderneming dat het hoge renteniveau vorig jaar invloed heeft gehad op het resultaat en dat het bedrijf 24 miljoen euro minder coronasteun ontvangen heeft dan in 2021.
‘Het vrachtvervoer per spoor kreeg in 2022 te maken met meerdere crisissituaties, zoals de oorlog in Oekraïne, de enorme stijging van de energieprijzen, minder productie, leveringsknelpunten en veel bouwactiviteiten in Europa met tal van omleidingen tot gevolg. Logistieke stromen zijn ook talloze keren onderbroken door individuele incidenten zoals de lockdown in Shanghai, met hoge kosten als gevolg’, zo legt het bedrijf uit.
Rail Cargo Group vervoerde daarnaast ook ruim 6% minder goederen dan in 2021, terwijl het bedrijf wel een belangrijke positie innam bij het vervoeren van graan uit Oekraïne. De vervoerder transporteerde maar liefst 1,2 miljoen ton graan uit het land. De ÖBB-dochter benadrukt echter verder te maken te hebben gehad met een afkoelende economie.
Teruggang wagenladingvervoer
Andreas Matthä, ceo van moederbedrijf ÖBB, laat aan het Duitse transportvakblad DVZ weten dat de mindere resultaten vooral zichtbaar zijn in het wagenladingvervoer, railtransport van vracht die één of een beperkt aantal wagons vult in plaats van een hele trein en in verband staan met de hoge energieprijzen. Deze arbeidsintensieve manier van spoorvervoer zorgt al langer voor grote verliezen bij de veelal grote gevestigde bedrijven die zich hier nog mee bezig houden.
Matthä zegt te verwachten dat de teruggang van het wagenladingvervoer zich in 2023 doorzet. Hij zegt bovendien te hopen dat de staat bijspringt en ‘compenseert voor het verschil in kosten tussen vrachtwagens en treinen’. In Hongarije heeft de goederendochter van ÖBB inmiddels een subsidie weten te verkrijgen voor het wagenladingvervoer.
Wel benadrukt Matthä tegenover DVZ ondanks het teruggelopen resultaat tevreden te zijn met de prestatie van de goederendivisie. In tegenstelling tot verschillende andere staatsbedrijven in het spoorgoederenvervoer in Europa wist deze vervoerder nog een positief resultaat te behalen.
Matthä verwees hierbij naar andere staatsbedrijven zoals DB Cargo en SBB Cargo die vorig jaar met enorme verliezen te maken kregen. De Zwitserse vervoerder SBB Cargo zag vorig jaar een negatief resultaat van maar liefst 191 miljoen euro. Het verlies van DB Cargo liep zelfs op naar 665 miljoen euro.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?