Partijen wilde met de test de functionaliteit van de DAC testen in verschillende omstandigheden en eventuele zwakke punten achterhalen. Duitsland stelt nu zeven miljoen euro beschikbaar voor verdere tests.
De komende maanden moet de innovatie met een nieuwe reeks tests klaar worden gemaakt voor serieproductie. Waar deze tests precies uit bestaan is nog onduidelijk. In ieder geval zal de 18 wagons tellende testtrein in nog meer Europese landen worden ingezet. De Duitse regering heeft zeven miljoen euro beschikbaar gesteld voor deze volgende testfase. De recent afgeronde praktijktest koste de Duitse regering 13 miljoen euro. Tot nu toe heeft de testtrein de afgelopen anderhalf jaar 10.000 kilometer afgelegd in zeven Europese landen. Er zijn tests uitgevoerd in verschillende weersomstandigheden en zowel in het laagland als in de bergen.
Te gehaast
De DAC moet het mogelijk maken om het aan- en afkoppelen van wagons automatisch uit te voeren. Ook moet er digitale informatie in de cabine aanwezig zijn over bijvoorbeeld de remmen en de onderhoudsstatus. Hierdoor hoeven volgens Deutsche Bahn veel minder handelingen met de hand worden uitgevoerd en kunnen treinritten sneller en goedkoper verlopen. Op dit moment staat Europabrede uitrol van de innovatie voor 2030 op de planning. Deutsche Bahn werkt samen met de Zwitserse en Oostenrijkse vervoerders SBB Cargo en Rail Cargo Group aan de Digitale Automatische Koppeling. Ook wagonverhuurders VTG, GATX en Ermewa werken mee aan de uitrol.
Er zijn ook kritische geluiden over de innovatie. ‘DAC kost klauwen met geld. Alleen in Zwitserland al zijn de kosten van de DAC op 500 miljoen euro berekend’, zei Hans-Willem Vroon, directeur van belangenvereniging RailGood eerder over de innovatie. De Poolse brancheorganisatie voor het spoorgoederenvervoer ZNPK liet aan vakblad RailFreight.com weten het project ’te gehaast’ te vinden. Spoorbedrijven zouden niet genoeg tijd hebben om hun volgende stappen te bepalen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?