‘Inkomsten uit verdubbeling Duitse Maut vooral naar staatskas’

Belastingverhoging

Van de extra inkomsten die moeten voortkomen uit de verhoging van de Duitse Maut die eind dit jaar op de planning staat, gaat mogelijk een stuk minder naar investeringen in het spoor dan oorspronkelijk op de planning stond. Eind maart stelde de Duitse regering nog dat ongeveer 24 miljard van de extra inkomsten tot 2027 ten goede zou komen aan het spoor. Nu blijkt dat het  slechts zou gaan om 11 miljard euro. Een groot deel gaat naar de staatskas.

maut duitsland toll collect
Foto: Toll Collect

Dit meldt het Duitse transportvakblad DVZ op basis van bij hen beschikbare informatie uit ‘Berlijnse kringen’. De Duitse regeringscoalitie kondigde eind maart aan van plan te zijn om een CO2-belasting van 200 euro per ton CO2 in te voeren als onderdeel van een klimaatpakket. Naast de CO2-toeslag wordt de tolgrens voor vrachtwagens per 1 juni 2024 bovendien verlaagd van 7,5 ton naar 3,5 ton.

Volgens Duitse media komt de taks in de praktijk neer op een extra Maut van 20 cent per kilometer voor een 40 tons Euro-6-truck, bovenop het huidige tarief van 19 cent per kilometer. Het plan is inmiddels goedgekeurd door de Duitse regering, maar moet nog langs het Duitse parlement.

De verhoging levert tot 2027 zo’n 30 miljard euro aan extra inkomsten op, waarvan volgens de in maart gepresenteerd plannen 80% ofwel ongeveer 24 miljard naar het spoor moet gaan, waar de komende jaren veel investeringen aan de infrastructuur nodig zijn. Nu zou echter blijken dat er overwegingen zijn om een groot deel van de extra inkomsten naar de algemene begroting te laten vloeien vanwege bezuinigingen en slechts 11 miljard van de extra inkomsten te gebruiken voor de benodigde spoorinvesteringen, die volgens de huidige verwachtingen zo’n 45 miljard moeten kosten.

DVZ heeft navraag gedaan bij zowel het Duitse ministerie van Transport als het Duitse ministerie van Financiën. Beide ministeries stellen geen commentaar te willen geven op de lopende onderhandelingen en geven aan dat de definitieve begrotingscijfers op 5 juli beschikbaar zijn.

De Duitse brancheorganisatie Die Güterbahnen reageert verbolgen op de gelekte documenten. ‘De regering staat op een kruispunt en moet beslissen welke kant ze op gaat. Houdt ze woord en wordt er geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur? Of verbreekt ze haar eerder gemaakte beloftes?’, zo vraagt de vereniging zich af.

‘Inkomsten uit verdubbeling Duitse Maut vooral naar staatskas’ | NT

‘Inkomsten uit verdubbeling Duitse Maut vooral naar staatskas’

Belastingverhoging

Van de extra inkomsten die moeten voortkomen uit de verhoging van de Duitse Maut die eind dit jaar op de planning staat, gaat mogelijk een stuk minder naar investeringen in het spoor dan oorspronkelijk op de planning stond. Eind maart stelde de Duitse regering nog dat ongeveer 24 miljard van de extra inkomsten tot 2027 ten goede zou komen aan het spoor. Nu blijkt dat het  slechts zou gaan om 11 miljard euro. Een groot deel gaat naar de staatskas.

maut duitsland toll collect
Foto: Toll Collect

Dit meldt het Duitse transportvakblad DVZ op basis van bij hen beschikbare informatie uit ‘Berlijnse kringen’. De Duitse regeringscoalitie kondigde eind maart aan van plan te zijn om een CO2-belasting van 200 euro per ton CO2 in te voeren als onderdeel van een klimaatpakket. Naast de CO2-toeslag wordt de tolgrens voor vrachtwagens per 1 juni 2024 bovendien verlaagd van 7,5 ton naar 3,5 ton.

Volgens Duitse media komt de taks in de praktijk neer op een extra Maut van 20 cent per kilometer voor een 40 tons Euro-6-truck, bovenop het huidige tarief van 19 cent per kilometer. Het plan is inmiddels goedgekeurd door de Duitse regering, maar moet nog langs het Duitse parlement.

De verhoging levert tot 2027 zo’n 30 miljard euro aan extra inkomsten op, waarvan volgens de in maart gepresenteerd plannen 80% ofwel ongeveer 24 miljard naar het spoor moet gaan, waar de komende jaren veel investeringen aan de infrastructuur nodig zijn. Nu zou echter blijken dat er overwegingen zijn om een groot deel van de extra inkomsten naar de algemene begroting te laten vloeien vanwege bezuinigingen en slechts 11 miljard van de extra inkomsten te gebruiken voor de benodigde spoorinvesteringen, die volgens de huidige verwachtingen zo’n 45 miljard moeten kosten.

DVZ heeft navraag gedaan bij zowel het Duitse ministerie van Transport als het Duitse ministerie van Financiën. Beide ministeries stellen geen commentaar te willen geven op de lopende onderhandelingen en geven aan dat de definitieve begrotingscijfers op 5 juli beschikbaar zijn.

De Duitse brancheorganisatie Die Güterbahnen reageert verbolgen op de gelekte documenten. ‘De regering staat op een kruispunt en moet beslissen welke kant ze op gaat. Houdt ze woord en wordt er geïnvesteerd in de spoorinfrastructuur? Of verbreekt ze haar eerder gemaakte beloftes?’, zo vraagt de vereniging zich af.