Dat zegt CFO Thomas Voght-Eriksen in een interview met Shippingwatch.

De ontslagen zijn voor een groot deel gerelateerd aan de malaise in de offshore olie- en gasmarkt, die vanwege de nog steeds lage olieprijs moeizaam op gang komt.

‘In 2018 zal de ontwikkeling vlakker zijn’, zegt de financieel directeur. ‘We zullen in sommige afdelingen verder inkrimpen, maar in andere afdelingen zoals duurzame energie en digitale platformdiensten moeten we onze competenties juist uitbreiden waardoor het aantal werknemers zich meer gebalanceerd zal ontwikkelen.’

DNV-GL is één van de grootste classificatiebureaus ter wereld en en houdt zich onder meer bezig met de certificatie en verificatie van schepen. Het bedrijf heeft daarin een marktaandeel van ongeveer 20% waardoor het direct geraakt door de forse afname in nieuwbouwactiviteit.

De omzet daalde afgelopen jaar met 6,5% tot 20,8 naar 19,6 miljard Noorse kronen, omgerekend 2 miljard euro, blijkt uit voorlopige cijfers. Dat is bijna een half miljard minder dan in 2015. Het bedrijfsresultaat (ebitda) daalde ook opnieuw, van 984 naar 947 miljoen NOK (99 miljoen euro). Die daling is wel een stuk minder steil dan in 2016 toen de operationele winst in één jaar meer dan halveerde van 2.284 naar 984 miljoen NOK.

Verwachting is dat de er eind dit jaar meer stabiliteit voor DNV-GL’s maritieme diensten zal ontstaan. In veel scheepvaartmarkten zijn tekenen van herstel te zien. Het duurt echter even voordat die zich vertalen in nieuwbouw. Zeker omdat er nog altijd sprake is van overcapaciteit in veel segmenten.