De vrachtwagenbouwer zegt tegen Eindhovens Dagblad dat het op de Duitse beurs veel aandacht heeft voor elektrisch rijden en dat daar een truck wordt getoond die geheel of gedeeltelijk op stroom rijdt. Of het bedrijf met een volledig elektrische of een hybride variant komt, wil het nog niet meedelen.

Met een volledig elektrisch voertuig zou de truckbouwer zich aansluiten bij branchegenoten als Volvo, Daimler en Tesla. Zij presenteerden eerder al vrachtwagens die volledig op stroom rijden. Daarbij is meestal de focus op stadsdistributie. Het lange-afstandsverkeer elektrificeren is voorlopig nog een stap te ver. De actieradius van de accu’s is nog niet groot genoeg.

Wellicht komt daar in de toekomst verandering in. Op een vakbeurs die momenteel plaatsvindt, eveneens in Hannover, presenteerden onderzoekers een nieuwe techniek voor het opslaan van elektriciteit. Momenteel gebeurt dat nog meestal met lithium-ion, maar de onderzoekers denken dat met silicium op een veel efficiëntere manier stroom kan worden opgeslagen.

Silicium zou namelijk tienmaal zoveel energie kunnen opslaan als lithium-ion en is bovendien in grote hoeveelheden aanwezig op onze planeet. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat vrachtwagens op één laadbeurt veel langer kunnen rijden en bijvoorbeeld smartphones minder snel hoeven worden opgeladen. Zo ver is het overigens nog niet. De eerste auto met een siliciumaccu moet nog worden gemaakt.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement