Weer chauffeur gepakt die fraudeerde met stoorzender

jammers

Bij een controleactie is een vrachtwagenchauffeur betrapt op het illegale gebruik van een stoorzender. Hij deed dit om de Belgische kilometerheffing te ontwijken. De controles vonden deze week plaats op de Ring van Gent. Eerder dit jaar werden ook al twee truckbestuurders betrapt op een soortgelijke overtreding.

Gewestelijke controle-ambtenaren voor de kilometerheffing en controleurs van telecomtoezichthouder BIPT voerden samen de actie uit. Beide diensten blijven regelmatig gezamenlijk controleacties houden tegen het illegaal gebruik van stoorzenders.

Dergelijke ‘jammers’ zorgen ervoor dat de On Board Unit (Obu), het tolkastje dat elke vrachtwagen in de cabine moet hebben, minder kilometers aanrekent dan in werkelijkheid zou moeten of zelfs helemaal geen kilometers registreert. Een jammer probeert de signalen die het tolkastje van de satelliet ontvangt te verstoren, zodat de Obu niet meer correct functioneert.

Dubbele overtreding

De betrapte chauffeur werd voor een dubbele overtreding geverbaliseerd. Hij fraudeerde immers niet alleen op de kilometerheffing, maar pleegde ook een inbreuk op de telecomwet, die het bezit en gebruik van jammers verbiedt.

De kilometerheffing voor vrachtwagens is in België van kracht sinds 1 april 2016. Fraude erop wordt bestraft met cumuleerbare boetes van 1.000 euro. In juni betrapten de inspecteurs al twee frauderende chauffeurs in de provincie Luxemburg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Weer chauffeur gepakt die fraudeerde met stoorzender | NT

Weer chauffeur gepakt die fraudeerde met stoorzender

jammers

Bij een controleactie is een vrachtwagenchauffeur betrapt op het illegale gebruik van een stoorzender. Hij deed dit om de Belgische kilometerheffing te ontwijken. De controles vonden deze week plaats op de Ring van Gent. Eerder dit jaar werden ook al twee truckbestuurders betrapt op een soortgelijke overtreding.

Gewestelijke controle-ambtenaren voor de kilometerheffing en controleurs van telecomtoezichthouder BIPT voerden samen de actie uit. Beide diensten blijven regelmatig gezamenlijk controleacties houden tegen het illegaal gebruik van stoorzenders.

Dergelijke ‘jammers’ zorgen ervoor dat de On Board Unit (Obu), het tolkastje dat elke vrachtwagen in de cabine moet hebben, minder kilometers aanrekent dan in werkelijkheid zou moeten of zelfs helemaal geen kilometers registreert. Een jammer probeert de signalen die het tolkastje van de satelliet ontvangt te verstoren, zodat de Obu niet meer correct functioneert.

Dubbele overtreding

De betrapte chauffeur werd voor een dubbele overtreding geverbaliseerd. Hij fraudeerde immers niet alleen op de kilometerheffing, maar pleegde ook een inbreuk op de telecomwet, die het bezit en gebruik van jammers verbiedt.

De kilometerheffing voor vrachtwagens is in België van kracht sinds 1 april 2016. Fraude erop wordt bestraft met cumuleerbare boetes van 1.000 euro. In juni betrapten de inspecteurs al twee frauderende chauffeurs in de provincie Luxemburg.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement