Contargo, een van de grootste spelers in de containervaart, vaart nog maar met vijf van de veertig schepen op het ongeveer tweehonderd kilometer lange traject tussen de terminals Neuss (bij Düsseldorf) en Ginsheim-Gustafsburg (bij Mainz). Alle overige stroomopwaarts varende schepen worden gelost in Neuss, de stroomafwaarts varende in Gustafsburg.

Waterpeil

De schepen die nog wel langs de ondiepte bij Kaub komen, zijn koppelverbanden, die met twee extra duwbakken varen om het laadvermogen nog enigszins op peil te houden. Op dit moment kunnen ze nog maximaal 900 ton meenemen tegen normaal gesproken 4.500 tot 5.000 ton. De overige 35 schepen steken te diep voor de huidige Pegelstand bij Kaub van 42 centimeter.

De prognose van Elwis, het informatiesysteem voor de Duitse vaarwegen, laat zien dat het waterpeil de komende dagen waarschijnlijk verder zal dalen. Donderdag wordt voor Kaub 35 centimeter voorspeld, wat een evenaring van het laagterecord van 28 september 2003 zou betekenen.

Wegvervoer

Contargo probeert de lading deels over de weg langs het gestremde traject te krijgen. Maar volgens operationeel manager Richard Ronteltap kan het wegvervoer onmogelijk voldoende capaciteit bieden: ‘Wij vervoeren ongeveer 50.000 containers per maand over de Rijn. De duizenden vrachtauto’s die daarvoor nodig zijn, zijn gewoon niet te vinden.’

Volgens hem betekent de bijna-stremming van het traject Neuss-Gustafsburg dat voor overzeese export bestemde containers vertraging gaan oplopen. ‘Een deel van de lading komt te laat aan in de haven, mist zijn afvaart en arriveert dus te laat op zijn bestemming’, zegt Ronteltap.

Hij sluit niet uit dat in het Europese achterland fabrieken gaan stilvallen als de huidige situatie aanhoudt of verergert. ‘Het is best mogelijk dat sommige cruciale zendingen vertraging oplopen, waardoor productieprocessen in gevaar komen’, zegt hij.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement