Lagere marges op vrachtwagens door onder meer de jaarlijkse zomersluiting bij DAF en tekorten aan onderdelen bij Noord-Amerikaanse leveranciers drukten de winstgroei enigszins. Het kwartaalresultaat kwam uit op 545,3 miljoen dollar, een stijging van 35% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De opbrengsten stegen ook, met 14% tot 5,8 miljard dollar.

Volgens topman Ron Armstrong is de vraag naar vrachtwagens van Kenworth, Peterbilt en DAF op recordniveau. Het marktaandeel van DAF in de markt voor vrachtwagens van meer dan zestien ton steeg naar 16,6%. In die klasse is DAF in zes Europese landen marktleider en in Duitsland het bestverkopende importmerk.

Europa

Paccar verwacht dat de Europese markt voor trucks in het zware segment dit jaar uitkomt op zo’n 310.000 tot 320.000 voertuigen, de op twee na beste markt in de geschiedenis. Naar verwachting resulteert het aantal registraties volgend jaar opnieuw in een uitstekend jaar, dat wordt ingeschat op 290.000 tot 320.000 trucks.