Eerste Nederlandse ecocombi rijdt Belgische grens over

LZV

Sinds kort rijdt de eerste Nederlandse ecocombi tussen Nederland en België. Recyclebedrijf Siba laat een combinatie met een lengte van 25,25 meter grensoverschrijdende ritten uitvoeren tussen Kortrijk en Uden.

Vier keer per week haalt de combinatie in Kortrijk, nabij de Franse grens, oude autobanden op om die ter verwerking naar het Noord-Brabantse Uden te transporteren. Siba is één van de Nederlandse transportbedrijven die een vergunning hebben om in België op daarvoor aangewezen trajecten ritten met een ecocombi uit te voeren.

Twee ritten minder

Voorheen reed Siba op het traject Kortrijk-Uden al met een kortere combinatie, bestaande uit een trekkende eenheid en één aanhanger. Sinds de start van de Vlaamse proef met ecocombi’s, in juli vorig jaar, kan Siba hetzelfde vervoer nu met twee aanhangers verrichten. Dat scheelt het bedrijf twee ritten per week voor hetzelfde getransporteerde volume.

In Nederland is vervoer met lange combinaties al veel langer toegestaan op daarvoor aangewezen trajecten. De Belgische proef daarmee (ook Wallonië heeft zich bij het Vlaamse initiatief nu aangesloten) loopt tot en met eind 2024. Formeel is grensoverschrijdend vervoer met ecocombi’s in de Europese Unie verboden, maar de Benelux heeft op dit punt een uitzonderingspositie verworven.

Eerste Nederlandse ecocombi rijdt Belgische grens over | NT

Eerste Nederlandse ecocombi rijdt Belgische grens over

LZV

Sinds kort rijdt de eerste Nederlandse ecocombi tussen Nederland en België. Recyclebedrijf Siba laat een combinatie met een lengte van 25,25 meter grensoverschrijdende ritten uitvoeren tussen Kortrijk en Uden.

Vier keer per week haalt de combinatie in Kortrijk, nabij de Franse grens, oude autobanden op om die ter verwerking naar het Noord-Brabantse Uden te transporteren. Siba is één van de Nederlandse transportbedrijven die een vergunning hebben om in België op daarvoor aangewezen trajecten ritten met een ecocombi uit te voeren.

Twee ritten minder

Voorheen reed Siba op het traject Kortrijk-Uden al met een kortere combinatie, bestaande uit een trekkende eenheid en één aanhanger. Sinds de start van de Vlaamse proef met ecocombi’s, in juli vorig jaar, kan Siba hetzelfde vervoer nu met twee aanhangers verrichten. Dat scheelt het bedrijf twee ritten per week voor hetzelfde getransporteerde volume.

In Nederland is vervoer met lange combinaties al veel langer toegestaan op daarvoor aangewezen trajecten. De Belgische proef daarmee (ook Wallonië heeft zich bij het Vlaamse initiatief nu aangesloten) loopt tot en met eind 2024. Formeel is grensoverschrijdend vervoer met ecocombi’s in de Europese Unie verboden, maar de Benelux heeft op dit punt een uitzonderingspositie verworven.