Dat blijkt uit de meest recente vervoerscijfers van de luchthaven. De Schiphol Group is altijd traag met de publicatie van de maandcijfers, waardoor de meest recente data voor de maand maart nog steeds ontbreken, maar de statistieken over de eerste twee maanden van dit jaar geven een beeld dat de vrachtsector op de luchthaven het zonder de belly-capaciteit op de passagiersvluchten aardig redt. Rond een vijfde van alle vliegbewegingen over deze periode bestond uit vrachtvluchten.

In februari werden op Schiphol 2.211 vrachtvluchten uitgevoerd, een verdubbeling (106%) vergeleken met dezelfde maand vorig jaar, toen de coronacrisis de internationale luchtvaart nog niet had lamgelegd. Dit sterk gestegen aantal vrachtvluchten zorgde in februari voor een toename van het vrachtvervoer met 7,6% naar ruim 125.000 ton. Het passagiersvervoer liet daarentegen nog steeds bijzonder slechte cijfers zien, met een afname van 90%.

Importtoename

De vrachtsector en de vrachtvluchten op Schiphol blijven het daarmee bijzonder goed doen. De Nederlandse mainport wordt daarbij geholpen door een sterk gestegen import, die in februari toenam met 18% naar 67.370 ton. Drijvende kracht achter die gestegen invoer is het enorm toegenomen exportaanbod uit het Verre Oosten (+28,4%). Ook de import uit het Midden-Oosten en Noord-Amerika groeide met percentages van rond de 18,5% sterk, zo laten de vervoersstatistieken van de luchthaven zien.

Bij de vrachtexport liet Schiphol in februari wel een steekje vallen, met een verlies van bijna 3% naar 57.766 ton. Gemeten over de eerste twee maanden van het jaar werd er met een toename van ruim 6% naar 120.000 ton echter ook op exportgebied goed gescoord, ondanks de grote terugval aan passagiersvluchten.

Overigens moet bij het sterk gestegen aantal vrachtvluchten op Schiphol over de laatste maanden wel een kanttekening worden gemaakt. Nog steeds is statistisch onduidelijk welk aandeel de zogeheten ‘cargo-only’-passagiersvluchten in het sterk toegenomen percentage vrachtvluchten hebben. Schiphol lijkt in de vervoersstatistieken nog steeds geen onderscheid te maken tussen reguliere vrachtvluchten met freighters en die met passagiersvliegtuigen met alleen vracht aan boord.

Vrachtpool

Het sterk gestegen aantal vrachtvluchten maakt de komst van een toekomstige pool van vrachtslots op Schiphol weer actueel. Binnen de luchtvrachtsector leeft de vrees dat de vrachtvluchten weer in de verdrukking komen als het passagiersvervoer aantrekt. De sector wil daarom 4 tot 5% van alle toegestane vliegbewegingen op Schiphol (20.000 vluchten) reserveren voor de vracht. KLM is tegen dat plan.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding