Binnen organisaties als de IMO, Bimco, de International Chamber of Shipping en World Shipping Council circuleren al geruime tijd plannen voor een CO2-heffing maar die beperken zich tot enkele dollars per ton. Skou heeft nu tegenover persbureau Bloomberg News gepleit voor invoering van een heffing van 50 dollar per ton in 2025, geleidelijk oplopend tot 150 dollar.

Op zijn Linkedin-pagina schrijft hij dat zo’n heffing ‘zal helpen de kloof te overbruggen tussen de fossiele brandstoffen die nu door schepen worden verbruikt en groenere alternatieven die momenteel duurder zijn’. Hij vindt dat de IMO een sleutelrol moet spelen ‘bij het veiligstellen van de productie en beschikbaarheid van koolstofvrije brandstoffen’.

Zijn oproep komt aan de vooravond van de 76ste vergadering van de Marine Environment Protection Committee (MEPC 76) van de IMO van 10 tot 17 juni. Op de MEPC-vergaderingen, die één of twee keer per jaar worden gehouden, wordt de grondslag gelegd voor toekomstig milieu- en klimaatbeleid van de VN-organisatie.

Ammoniak

Maersk denkt al over twee jaar zijn eerste CO2-neutrale schip in te kunnen zetten en heeft aangekondigd dat alle nieuw bestelde schepen op hernieuwbare brandstoffen moeten kunnen varen. De containerrederij werkt samen met onder meer Lloyd’s Register, MAN en Total in een groep die veilig gebruik van ammoniak onderzoekt.

De opbrengst van de CO2-heffing, die bij 50 dollar per ton ettelijke miljarden per jaar bedraagt, moet volgens Skou in een fonds gestopt worden dat onderzoek en ontwikkeling van nieuwe brandstoffen financiert. De International Chamber of Shipping en World Shipping Council spraken eerder hun steun uit voor een plan om een CO2-heffing te benutten voor het stimuleren van duurzame brandstoffen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding