Dat bleek woensdag in een overleg in de Kamer. SP’er Emile Roemer pleitte voor een proactieve in plaats van een afwachtende opstelling. Hij wil samen met de Belgen zoeken naar een oplossing waarbij alle partijen gebaat zijn.

Volgens Eurlings zal de bereidheid van de Belgen om mee te denken ‘niet groter maar kleiner worden als we mist willen creëren met alternatieven’. Nederland is volgens hem gehouden aan een arbitrage-uitspraak van twee jaar geleden dat België recht op vrije doortocht geeft.

Nederland heeft alternatieven doorgesproken met de Belgen.

Eurlings heeft onlangs een kennismakingsgesprek gehad in Brussel, met staatssecretaris Bruno Tuybens voor Overheidsbedrijven. De ten dele sterk vervallen spoorlijn loopt door Midden-Limburg, door woonwijken, langs een bungalowpark en door een natuurgebied.

De regio maakt zich druk over de recente, tijdelijke ingebruikname van het baanvak Budel-Weert, na opknapwerk door ProRail, met Belgische treinen. Volgens de minister gaan er vijf tot zeven treinen per dag rijden. Daarvoor zouden van Belgische zijde al aanvragen zijn ingediend.

Het gaat dan om het traject tussen de Belgische grens en het Limburgse Weert. PVV’er Barry Madlener sprak zelfs van een soort oorlogsverklaring. Eurlings vindt dat het weinig zin heeft aan te dringen op geluidswerende maatregelen, zoals CDA-Kamerlid en partijgenoot Jos Hessels vroeg. Daardoor zouden er alleen maar méér treinen gaan rijden. Hessels wil ook een onderzoek naar het aantal treinen op het traject. Hessels wil ook een onderzoek naar het aantal treinen op het traject.

De minister zegde toe in mei uitsluitsel te geven.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement