TLN wil meer samenwerking tussen vervoerders en verladers

Transport en Logistiek Nederland (TLN) vraagt vervoerders en verladers de handen ineen te slaan om kostenstijgingen het hoofd te bieden en waar mogelijk kostenbesparingen te realiseren. De vervoerdersorganisatie doet de oproep naar aanleiding van de aankomende verhoging van de Lkw-Maut in Duitsland.

De verhoging van de Lkw-Maut zal de kosten verder opdrijven, zegt TLN. De pijn zal het sterkst voelbaar zijn bij eigenaars van Euro 3-voertuigen, waarvoor een tariefverhoging van 60% is voorzien. "Deze groep gaat vanaf 1 januari maar liefst 20,4 cent per kilometer betalen. Een ondernemer met bijvoorbeeld twintig voertuigen op Duitsland is daarmee alleen aan tol al ruim meer dan 100.000 euro per jaar kwijt. Een grote ondernemer met honderd voertuigen, waarvan de helft Euro 5, is jaarlijks bijna 450.000 euro extra kwijt", becijferde de Nederlandse vervoersdersvereniging.

Om kostenstijgingen te beperken zou versneld geïnvesteerd moeten worden in Euro 5, dat met 15,5 cent per kilometer 40% duurder wordt. "Dit is echter nauwelijks mogelijk, niet alleen door de economische recessie, maar vooral omdat veel Euro 3-voertuigen nog maar een paar jaar oud zijn en dus nog lang niet zijn afgeschreven", aldus TLN.

(Zie De Lloyd 12/12/2008.)

TLN wil meer samenwerking tussen vervoerders en verladers | NT

TLN wil meer samenwerking tussen vervoerders en verladers

Transport en Logistiek Nederland (TLN) vraagt vervoerders en verladers de handen ineen te slaan om kostenstijgingen het hoofd te bieden en waar mogelijk kostenbesparingen te realiseren. De vervoerdersorganisatie doet de oproep naar aanleiding van de aankomende verhoging van de Lkw-Maut in Duitsland.

De verhoging van de Lkw-Maut zal de kosten verder opdrijven, zegt TLN. De pijn zal het sterkst voelbaar zijn bij eigenaars van Euro 3-voertuigen, waarvoor een tariefverhoging van 60% is voorzien. "Deze groep gaat vanaf 1 januari maar liefst 20,4 cent per kilometer betalen. Een ondernemer met bijvoorbeeld twintig voertuigen op Duitsland is daarmee alleen aan tol al ruim meer dan 100.000 euro per jaar kwijt. Een grote ondernemer met honderd voertuigen, waarvan de helft Euro 5, is jaarlijks bijna 450.000 euro extra kwijt", becijferde de Nederlandse vervoersdersvereniging.

Om kostenstijgingen te beperken zou versneld geïnvesteerd moeten worden in Euro 5, dat met 15,5 cent per kilometer 40% duurder wordt. "Dit is echter nauwelijks mogelijk, niet alleen door de economische recessie, maar vooral omdat veel Euro 3-voertuigen nog maar een paar jaar oud zijn en dus nog lang niet zijn afgeschreven", aldus TLN.

(Zie De Lloyd 12/12/2008.)