Het transportbedrijf handelde daarmee in strijd met cabotageregels en ontdook de cao wegvervoer en het minimumloon, aldus Edwin Atema, campagneleider ‘Gelijk werk, gelijk loon’ van FNV. “En het is nota bene een bedrijf dat aan tafel zit bij de cao-onderhandelingen.”
Arbeidsinspectie en Inspectie Verkeer en Waterstaat zijn ook bezig met een onderzoek naar de gang van zaken bij Vos Logistics. Meer bepaald gaat het om een onderzoek bij de vestiging van het bedrijf in Ede.
FNV zelf zegt te hebben geconstateerd dat Roemeense chauffeurs maandenlang voor het bedrijf in Nederland aan het werk zijn geweest. “En waarschijnlijk reden ze er al jaren voor.” Hoeveel chauffeurs het betreft, kan FNV nog niet precies zeggen. Sinds het onderzoek door de inspectiediensten zijn de Roemeense chauffeurs in elk geval ineens verdwenen, stelt Atema.
“Verdwenen chauffeurs? Dat klinkt luguber,” reageert Frank Verhoeven, ceo van Vos Logistics. “Vanwege de twijfel die er gerezen is, hebben we de betreffende chauffeurs elders binnen onze organisatie te werk gesteld.”
Verhoeven zegt dat het niet het beleid is van Vos Logistics om met illegale praktijken bezig te zijn. “Er wordt zelfs duidelijk op gestuurd om dat niet te doen. We maken er geen geheim van dat we werken met een internationale pool van chauffeurs. Roemenen en Polen, maar ook Duitsers en Fransen. Binnen de landsgrenzen houden we ons aan de wet. Bij nationaal transport houden we ons aan nationale voorwaarden. Ja, ook aan de cao.”
Verhoeven zegt hangende het onderzoek dat nu plaatsvindt, geen commentaar daarop te geven. Hij zegt geen uitspraak te doen of zijn bedrijf al dan niet correct heeft gehandeld. “Maar ons beleid is om correct te werken. En dat weet FNV ook. In elke onderneming kunnen wel eens incidenten zijn, en als we die constateren, repareren we ze.”
Transport en Logistiek Nederland (TLN) is niet van plan om cao-onderhandelingspartner Vos Logistics over de zaak aan te spreken. “Ik wist nog niet dat er een onderzoek naar het bedrijf loopt en durf er niks over te zeggen”, aldus TLN-woordvoerder Floris Liebrand. “Misschien houdt het bedrijf zich keurig aan de wet, het is niet aan ons als vereniging om over dit soort individuele gevallen te oordelen.”
TLN-voorzitter Alexander Sakkers zei onlangs op het TLN-jaarcongres weliswaar dat ‘ieder bedrijf dat de regels overtreedt, moet worden aangepakt’, maar dat betekent niet dat TLN zelf bedrijven gaat aanpakken, zegt Liebrand. “Het is niet aan ons om recht te spreken. We gaan geen bedrijven royeren. Het belang van een vereniging is juist, om elkaar te ondersteunen. Het betreft een complexe materie. Als er iets mis zou zijn bij een bedrijf, kunnen we daarover praten. Als we bedrijven zouden royeren, verdwijnen ze uit ons zicht. En rijden blijven ze waarschijnlijk toch wel.”
In een zaak tegen een andere transporteur die volgens FNV op illegale wijze buitenlandse chauffeurs heeft gebruikt, Van den Bosch uit Erp, mag FNV directeur Peter van den Bosch en elf van zijn medewerkers onder ede gaan verhoren. Een rechter liet dinsdag weten geen bezwaar te hebben tegen dergelijke verhoren. Een datum voor de verhoren wordt spoedig geprikt.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?
Beste Edwin, doe zo voort aub, red ons van die hongerige geldwolven die hun eigen mensen in de miserie en armoede duwen; bij ons in België (Vlaanderen) is het net hetzelfde, meer en meer transportbedrijven gooien hun Belgen eruit met allerlei slim opgezette konstrukties en nemen Oostblokkers in dienst. Chauffeurs die jaren gewerkt hebben voor het bedrijf te helpen groot worden en de zakken te vullen van die bazen worden als huisvuil buiten gezet. kom maar voor ons op in België ook
Nadenkertje:
Als variatie op Animal Farm (beroemd boek van George Orwell) m.b.t. het standpunt van TLN in deze:
Ieder bedrijf is gelijk maar sommige bedrijven zijn meer gelijk dan andere.
Nadenkertje:
Als variatie op Animal Farm (beroemd boek van George Orwell) m.b.t. het standpunt van TLN in deze:
Ieder bedrijf is gelijk maar sommige bedrijven zijn meer gelijk dan andere.
Zo gaat dat bij vos nederlanders duitsers en fransen er uit en die goedkope onbekwame oostblokkers er in spreek uit ervaring als oud werknemer
tussen 15 en 30 Roemenen werken al ruim 1.5 jaar in nederland.
6 Maanden en dan kwamen weer nieuwe Roemenen die ook weer 6 maanden verbleven.
Ze zijn nu overgegaan op hongaren die vanuit Rotterdam binnenlandse ritten verzorgen.
( lege afzetbakken opzetten in Rotterdam laden in hoogeveen en dan weer terug naar Rotterdam).
En dat voor 1400 euro per maand.
iets duurder dan een roemeen maar toch veel goedkoper dan een Nederlander.
Gr. Henk
Zou beter zijn de TLN eens door te lichten
deze mensen, Spelen de problemen in de transportwereld om er zelf een voordeel uit te behalen en de bestuurders zijn natuurlijk,de transportbonzen zelf!!!!
De ex burgermeester is nu opperhoofd van Treurig Leugenachtig Nederland wat deze man met deze bedrijfstak voorheeft ik weet het niet. Maar als je cao voorstellen ziet dan kun je maar een ding bedenken en dat hij alle nederlandse chauffeurs binnen 2 jaar van de weg wil hebben. Goed dat de creatieve transporteurs eindelijk aangepakt worden. Ga zo door Edwin.