EVO: misstanden in vervoer geen verantwoordelijkheid verlader

Verladersorganisatie EVO is verbolgen over het voorstel van minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken om verladers medeverantwoordelijk te maken bij sociale misstanden bij hun vervoerders.

‘Verladers moeten en kunnen geen cao-politie worden’, aldus de EVO. Ze reageerde op uitlatingen van Asscher op de radio. Asscher bereidt een wet voor waarmee schijnconstructies bij transportbedrijven kunnen worden aangepakt.

Dit artikel verder lezen?

Word abonnee voor 34,25 per maand en krijg toegang tot alle premium artikelen.

Bekijk de abonnementen

Reacties

Waarom kunnen Belgie en Nederland wel uitzonderingsmaatregelen voor sociale zekerheid uitwerken voor zeelui en niet voor chauffeurs. Halen ze gewoon de sociale lasten op Nederlandse chauffeurs naar beneden en het oostblokverhaal is binnen de 2 jaar over. Maar nee, overheid samen met FNV bondgenoten om ter hardst roepen dat de brutoloonkost in oost europa hoger moet. Niet alle moe chauffeurs zijn betaald aan 4 euro, sommige hebben een goed loon, maar de kost is minder als NL.

Geplaatst door: evy willems op

Verlader kan en mag de ogen niet sluiten voor misstanden. Voorbeeld het programma waar ADR-stoffen werden geladen door een Nederlandse chauffeur met een ADR-certificaat en de trailer binnen een kwartier omgekoppeld werd waarna een buitenlandse chauffeur met een "vaag" verkregen ADR-diploma de rit voortzette. Toen de verlader hiermee geconfronteerd werd verklaarde hij hier niet verantwoordelijk voor te zijn! Zo zijn er nog vele voorbeelden.

Geplaatst door: Mary op

Prima maatregel, verladers moeten zich maar eens gewoon aan de regels gaan houden en bijvoorbeeld een goede vrachtbrief klaarleggen(is verplicht),sommige presteren het zelfs om te weigeren een vrachtbrief te ondertekenen,zowel bij afhalen als afleveren.wij chauffeurs moeten het dan maar weer uitzoeken en er verantwoording voor nemen. in iedergeval veroorzaken verladers, welke zich niet aan de regels houden, maar al te vaak voor vertraging in mijn progrmma!
Niet meer overheidscontroleurs!!!

Geplaatst door: chauffeur op

steekt de EVO hier de kop in het zand???, het is toch algemeen bekend dat de verladers heel goed weten dat er bij verschillende bedrijven mensen werken uit oost EUROPA, en daar door de vracht prijzen doen dalen, en het ergste is dat daar door goed opgeleide NEDERLANDSE mensen thuis kunnen blijven. en maar zeggen dat de NEDERLANDERS te duur zijn, NEEN ZIJ DE OOST EUROPA MENSEN ZIJN TE GOEDKOOP.

Geplaatst door: willy tempert op

Ondernemers moeten dus elkaar gaan controleren en hebben we daar geen overheidsinstanties voor? Die worden wegbezuinigd en de kosten worden bij de ondernemer neergelegd (meer i.p.v. minder regels). Wat moet er bijvoorbeeld gebeuren als er bij een bedrijf als PostNL mistanden aan het licht komen. Is dan iedere ondernemer met een brievenbus medeverantwoordelijk?? Zo ja? Dan kunnende advocaten zich vast gaan warmlopen. En wat voor verantwoordelijkheden hebben particuliere opdrachtgevers hierin?

Geplaatst door: Theo Lagendijk op
EVO: misstanden in vervoer geen verantwoordelijkheid verlader | NT

EVO: misstanden in vervoer geen verantwoordelijkheid verlader

Verladersorganisatie EVO is verbolgen over het voorstel van minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken om verladers medeverantwoordelijk te maken bij sociale misstanden bij hun vervoerders.

‘Verladers moeten en kunnen geen cao-politie worden’, aldus de EVO. Ze reageerde op uitlatingen van Asscher op de radio. Asscher bereidt een wet voor waarmee schijnconstructies bij transportbedrijven kunnen worden aangepakt.

Dit artikel verder lezen?

De koning wordt 57 jaar en NT trakteert:

Ontvang 57% korting op een Digitaal abonnement!

Abonneer nu

Reacties

Waarom kunnen Belgie en Nederland wel uitzonderingsmaatregelen voor sociale zekerheid uitwerken voor zeelui en niet voor chauffeurs. Halen ze gewoon de sociale lasten op Nederlandse chauffeurs naar beneden en het oostblokverhaal is binnen de 2 jaar over. Maar nee, overheid samen met FNV bondgenoten om ter hardst roepen dat de brutoloonkost in oost europa hoger moet. Niet alle moe chauffeurs zijn betaald aan 4 euro, sommige hebben een goed loon, maar de kost is minder als NL.

Geplaatst door: evy willems op

Verlader kan en mag de ogen niet sluiten voor misstanden. Voorbeeld het programma waar ADR-stoffen werden geladen door een Nederlandse chauffeur met een ADR-certificaat en de trailer binnen een kwartier omgekoppeld werd waarna een buitenlandse chauffeur met een "vaag" verkregen ADR-diploma de rit voortzette. Toen de verlader hiermee geconfronteerd werd verklaarde hij hier niet verantwoordelijk voor te zijn! Zo zijn er nog vele voorbeelden.

Geplaatst door: Mary op

Prima maatregel, verladers moeten zich maar eens gewoon aan de regels gaan houden en bijvoorbeeld een goede vrachtbrief klaarleggen(is verplicht),sommige presteren het zelfs om te weigeren een vrachtbrief te ondertekenen,zowel bij afhalen als afleveren.wij chauffeurs moeten het dan maar weer uitzoeken en er verantwoording voor nemen. in iedergeval veroorzaken verladers, welke zich niet aan de regels houden, maar al te vaak voor vertraging in mijn progrmma!
Niet meer overheidscontroleurs!!!

Geplaatst door: chauffeur op

steekt de EVO hier de kop in het zand???, het is toch algemeen bekend dat de verladers heel goed weten dat er bij verschillende bedrijven mensen werken uit oost EUROPA, en daar door de vracht prijzen doen dalen, en het ergste is dat daar door goed opgeleide NEDERLANDSE mensen thuis kunnen blijven. en maar zeggen dat de NEDERLANDERS te duur zijn, NEEN ZIJ DE OOST EUROPA MENSEN ZIJN TE GOEDKOOP.

Geplaatst door: willy tempert op

Ondernemers moeten dus elkaar gaan controleren en hebben we daar geen overheidsinstanties voor? Die worden wegbezuinigd en de kosten worden bij de ondernemer neergelegd (meer i.p.v. minder regels). Wat moet er bijvoorbeeld gebeuren als er bij een bedrijf als PostNL mistanden aan het licht komen. Is dan iedere ondernemer met een brievenbus medeverantwoordelijk?? Zo ja? Dan kunnende advocaten zich vast gaan warmlopen. En wat voor verantwoordelijkheden hebben particuliere opdrachtgevers hierin?

Geplaatst door: Theo Lagendijk op