Groot deel Griekse truckvloot staat stil

Meer dan de helft van de Griekse vrachtautovloot staat momenteel stil. Daardoor is wegvervoer in Griekenland een moeizame aangelegenheid geworden.

Dit signaleert de Belgische verladersorganisatie OTM. Het heeft te maken met de radicale liberalisering in het Griekse wegvervoer na het uitbreken van de crisis in 2008.

Griekenland moest toen op last van kredietverleners als de Europese Centrale Bank en het Internationaal Monetair Fonds een einde maken aan zijn gesloten systeem van transportvergunningen.

In dat systeem waren de 33.000 vergunningen verhandelbaar. De prijs ervan kon oplopen tot soms 300.000 euro. Door de liberalisering werden ze in één klap waardeloos.

Er waren en zijn maar weinig grote wegtransportbedrijven in Griekenland. Van alle vergunningen was indertijd 97% in handen van één persoon met één vrachtauto. De meeste van die trucks, die vaak in dienst reden van één of enkele grotere opdrachtgevers, staan nu stil.

Dit bemoeilijkt dus het vervoer in Griekenland, maar er is voor verladers ook een voordeel aan verbonden, zegt OTM. Wegvervoer is in dit land nu een kopersmarkt geworden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Groot deel Griekse truckvloot staat stil | NT

Groot deel Griekse truckvloot staat stil

Meer dan de helft van de Griekse vrachtautovloot staat momenteel stil. Daardoor is wegvervoer in Griekenland een moeizame aangelegenheid geworden.

Dit signaleert de Belgische verladersorganisatie OTM. Het heeft te maken met de radicale liberalisering in het Griekse wegvervoer na het uitbreken van de crisis in 2008.

Griekenland moest toen op last van kredietverleners als de Europese Centrale Bank en het Internationaal Monetair Fonds een einde maken aan zijn gesloten systeem van transportvergunningen.

In dat systeem waren de 33.000 vergunningen verhandelbaar. De prijs ervan kon oplopen tot soms 300.000 euro. Door de liberalisering werden ze in één klap waardeloos.

Er waren en zijn maar weinig grote wegtransportbedrijven in Griekenland. Van alle vergunningen was indertijd 97% in handen van één persoon met één vrachtauto. De meeste van die trucks, die vaak in dienst reden van één of enkele grotere opdrachtgevers, staan nu stil.

Dit bemoeilijkt dus het vervoer in Griekenland, maar er is voor verladers ook een voordeel aan verbonden, zegt OTM. Wegvervoer is in dit land nu een kopersmarkt geworden.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement