Het traject stond tot voor kort steevast in de top-5, de avondspits op het stuk tussen Brielle en knooppunt Vaanplein zelfs op de een eerste plaats. Ook qua ‘filezwaarte’ – filelengte maal de duur van de vertraging – stond de A15 Mava altijd hoog.

Het aantal files nam de afgelopen jaren juist toe als gevolg van de ongeveer anderhalf miljard euro kostende verbouwing. Eind vorig jaar zijn de eerste parallelrijbanen tussen het Vaanplein en het Beneluxplein geopend, waardoor de doorstroming sterk verbeterde. Rijkswaterstaat verwacht dat het verkeer vanaf eind 2015, als het project is afgerond, ‘zo goed als filevrij’ vanaf het Vaanplein naar de Maasvlakte kan rijden.

De dienst gaat overigens de verkeersborden rond het Vaanplein aanpassen, omdat daarover de afgelopen maanden grote verwarring is ontstaan. Langs het traject staat een nieuw soort borden, waarop onder andere het bekende woord ‘Afrit’ is vervangen door een symbool. Bovendien bleek dat sommige borgen veel te veel informatie voor de automobilisten bevatten.