A15 MaVa uit file top-5

Infrastructuur

Het snelwegtraject Maasvlakte – Vaanplein (MaVa) van de A15 is verdwenen uit de landelijke file top-5.

Dit meldt Rijkswaterstaat, die verantwoordelijk is voor de verbreding en modernisering van het stuk snelweg.

Het traject stond tot voor kort steevast in de top-5, de avondspits op het stuk tussen Brielle en knooppunt Vaanplein zelfs op de een eerste plaats. Ook qua ‘filezwaarte’ – filelengte maal de duur van de vertraging – stond de A15 Mava altijd hoog.

Het aantal files nam de afgelopen jaren juist toe als gevolg van de ongeveer anderhalf miljard euro kostende verbouwing. Eind vorig jaar zijn de eerste parallelrijbanen tussen het Vaanplein en het Beneluxplein geopend, waardoor de doorstroming sterk verbeterde. Rijkswaterstaat verwacht dat het verkeer vanaf eind 2015, als het project is afgerond, ‘zo goed als filevrij’ vanaf het Vaanplein naar de Maasvlakte kan rijden.

De dienst gaat overigens de verkeersborden rond het Vaanplein aanpassen, omdat daarover de afgelopen maanden grote verwarring is ontstaan. Langs het traject staat een nieuw soort borden, waarop onder andere het bekende woord ‘Afrit’ is vervangen door een symbool. Bovendien bleek dat sommige borgen veel te veel informatie voor de automobilisten bevatten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

A15 MaVa uit file top-5 | NT

A15 MaVa uit file top-5

Infrastructuur

Het snelwegtraject Maasvlakte – Vaanplein (MaVa) van de A15 is verdwenen uit de landelijke file top-5.

Dit meldt Rijkswaterstaat, die verantwoordelijk is voor de verbreding en modernisering van het stuk snelweg.

Het traject stond tot voor kort steevast in de top-5, de avondspits op het stuk tussen Brielle en knooppunt Vaanplein zelfs op de een eerste plaats. Ook qua ‘filezwaarte’ – filelengte maal de duur van de vertraging – stond de A15 Mava altijd hoog.

Het aantal files nam de afgelopen jaren juist toe als gevolg van de ongeveer anderhalf miljard euro kostende verbouwing. Eind vorig jaar zijn de eerste parallelrijbanen tussen het Vaanplein en het Beneluxplein geopend, waardoor de doorstroming sterk verbeterde. Rijkswaterstaat verwacht dat het verkeer vanaf eind 2015, als het project is afgerond, ‘zo goed als filevrij’ vanaf het Vaanplein naar de Maasvlakte kan rijden.

De dienst gaat overigens de verkeersborden rond het Vaanplein aanpassen, omdat daarover de afgelopen maanden grote verwarring is ontstaan. Langs het traject staat een nieuw soort borden, waarop onder andere het bekende woord ‘Afrit’ is vervangen door een symbool. Bovendien bleek dat sommige borgen veel te veel informatie voor de automobilisten bevatten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement