Baden-Württemberg hield zich tot dusver afzijdig van de proef die in een aantal Duitse deelstaten met vrachtautocombinaties van ruim 25 meter lengte wordt gehouden. Onlangs besloot verkeersminister Winfried Hermann (Groenen) dat het geen kwaad kan ecocombi’s in de deelstaat bij wijze van proef toe te laten om in de praktijk vast te stellen wat de voor- en de nadelen zijn.

Tot de wegen waarop straks ecocombi’s kunnen rijden, behoren de A81 van de Beierse grens naar Herrenberg, de A8 van de Beierse grens tot Karlsruhe en een klein stuk weg tussen Karlsruhe en Rastatt. Hermann is door autofabrikant Daimler overgehaald om aan de proef mee te doen, maar benadrukt dat niet alleen voor vervoerders van Daimler trajecten zijn aangewezen voor ecocombi’s.

Volgens hem is onder meer een wegvak naar de Beierse grens voor ecocombi’s opengesteld voor een vervoerder die niet voor Daimler rijdt. Wegen van en naar spooremplacementen voor het intermodale vervoer in bijvoorbeeld Ulm, Singen en Kornwestheim blijven voorlopig verboden gebied voor ecocombi’s. ‘Je kunt niet hoppla hopp het hele net vrijgeven’, vindt Hermann.

De verkeersminister van Baden-Württemberg maakt er geen geheim van dat hij nog steeds sceptisch is over de ‘Lang-LKW’. Hij doet echter aan de proef mee om wetenschappelijke gegevens te verkrijgen over de verkeersveiligheid van lange combinaties en over de milieuvoordelen die ze zouden opleveren.