De coalitie van CDU en FDP heeft een ‘masterplan’ aanfekondigd om de infrastructuur in de aan Nederland grenzende deelstaat snel te verbeteren. De twee partijen wijzen een verhoging van de ‘Maut’, de kilometerheffing voor vrachtverkeer, als middel om infrastructuur te financieren van de hand.
De zogenoemde ‘Schwarz-gelbe’ coalitie volgt in Noordrijn-Westfalen een coalitie van de SPD en de Groenen op. Vooral de SPD leed bij de onlangs gehouden deelstaatsverkiezingen een gevoelige nederlaag.
De christendemocratische CDU en de liberale FDP willen een einde maken aan de stroperige planningsprocedures die in de deelstaat een snelle verbetering van infrastructuur in de weg staan. Nog eind dit jaar moet er een veel snellere procedure voor in de plaats komen.
Zo moet de gammele Rheinbrücke bij Leverkusen, symbool van de verwaarloosde weginfrastructuur in Noordrijn-Westfalen, zo vlug mogelijk worden ogeknapt. Er moeten ook andere bruggen die in slechte staat verkeren, worden gerenoveerd
Al die bruggen moeten tegelijk worden aangepakt op basis van een standaardprocedure. Voor het goederenvervoer moeten er omleidingstrajecten komen die ‘gemakkelijker en onbureaucratischer’ kunnen worden aangewezen.
De twee nieuwe regeringspartijen leggen een accent op verbetering van het grensoverschrijdende goederenvervoer over het spoor. De aanleg van een derde spoor in Duitsland in aansluiting op de Betuweroute moet worden versneld. Verder moeten er voor verladende bedrijven voldoende kleine aansluitingen op het spoorwegnet in stand worden gehouden.
CDU en FDP wijzen een verhoging van de Maut en de invoering van een tol voor personenwagens af. Ze zijn wel voorstander van privaat-publieke financiering van grote projecten, zoals de uitbreiding van de A1 tussen Osnabrück (in het aangrenzende Nedersaksen) en Münster en de A57 tussen Keulen en Moers.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?