Duitsland niet van plan accijnsvoordeel diesel te schrappen

Wegvervoer

Duitsland maakt geen einde aan de fiscale bevoordeling van diesel als brandstof voor het wegverkeer. Dat heeft het ministerie van financiën in Berlijn laten weten.

Diesel is goedkoper dan benzine als gevolg van een lagere brandstofaccijns. Daar staat, aldus het ministerie van financiën, tegenover dat voor dieselvoertuigen meer motorrijtuigenbelasting moet worden afgedragen.

De Duitse milieudienst, het Bundesumweltamt, verlangde vorig weekeinde dat de voordelen voor dieselrijders worden afgeschaft. Daarop dringt ook de Duitse milieubeweging aan. Diesel en benzine moeten aan de pomp even zwaar worden belast, is de redenering.

Het federale milieuministerie wil zich niet in de discussie mengen. Een woordvoerder van dit ministerie stelt dat het hele belastingstelsel voor autobrandstoffen op de schop moet om het milieuvriendelijker te maken. Het gaat niet aan alleen de dieselrijder zwaarder aan te slaan.

Vorige week sprak ook bondskanselier Angela Merkel zich uit voor handhaving van het accijnsvoordeel voor diesel. Ze wees erop dat diesel minder uitstoot van CO2 veroorzaakt dan bijvoorbeeld benzine. Het probleem is dat dieselvoertuigen weer meer stikstofoxide uitstoten. Dat is voor steeds meer steden een reden om het gebruik van dieselmotoren in hun bebouwde kom te beperken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Duitsland niet van plan accijnsvoordeel diesel te schrappen | NT

Duitsland niet van plan accijnsvoordeel diesel te schrappen

Wegvervoer

Duitsland maakt geen einde aan de fiscale bevoordeling van diesel als brandstof voor het wegverkeer. Dat heeft het ministerie van financiën in Berlijn laten weten.

Diesel is goedkoper dan benzine als gevolg van een lagere brandstofaccijns. Daar staat, aldus het ministerie van financiën, tegenover dat voor dieselvoertuigen meer motorrijtuigenbelasting moet worden afgedragen.

De Duitse milieudienst, het Bundesumweltamt, verlangde vorig weekeinde dat de voordelen voor dieselrijders worden afgeschaft. Daarop dringt ook de Duitse milieubeweging aan. Diesel en benzine moeten aan de pomp even zwaar worden belast, is de redenering.

Het federale milieuministerie wil zich niet in de discussie mengen. Een woordvoerder van dit ministerie stelt dat het hele belastingstelsel voor autobrandstoffen op de schop moet om het milieuvriendelijker te maken. Het gaat niet aan alleen de dieselrijder zwaarder aan te slaan.

Vorige week sprak ook bondskanselier Angela Merkel zich uit voor handhaving van het accijnsvoordeel voor diesel. Ze wees erop dat diesel minder uitstoot van CO2 veroorzaakt dan bijvoorbeeld benzine. Het probleem is dat dieselvoertuigen weer meer stikstofoxide uitstoten. Dat is voor steeds meer steden een reden om het gebruik van dieselmotoren in hun bebouwde kom te beperken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement