Volgens de organisaties, waaronder de BGL, de BWVL, DSLV en de koeriers- en expresorganisatie BIEK, is het voor het eerst dat een redelijke schatting kon worden gemaakt van de schade die transportcriminaliteit op de weg veroorzaakt.
De politie hield geen statistieken bij over de omvang van dit probleem. De organisaties hebben in hun ‘Arbeitsgemeinschaft Diebstahlprävention’ (werkgroep voorkoming van diefstal) nu een eigen raming voor de sector transport en logistiek opgesteld.
Jaarlijks vinden 26.000 diefstallen van lading uit trucks, of zelfs van complete vrachtauto’s, plaats. Dat komt er dus op neer dat elke twintig minuten dieven toeslaan, berekent de werkgroep. Bedraagt de directe schade door diefstal dus dik een miljard euro per jaar, er is ook nog een aanzienlijke vervolgschade.
Die bedraagt naar schatting 900 miljoen euro per jaar en hangt samen met vertraging van de aanlevering van goederen, productieuitval en omzetverlies bij zowel vervoerders als verladers en met reparaties aan het transportmaterieel.
De organisaties willen dat de politie meer mensen inzet voor opsporing van internationale, vaak goed georganiseerde, criminele bendes en zich meer vertoont op parkeerplaatsen bij bijvoorbeeld wegrestaurants. Verder moet er, aldus de werkgroep, een uniforme aangifteprocedure in geheel Duitsland komen.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?