De piek voor instroom ligt op 20 jaar en voor uitstroom op 66 jaar. Dit blijkt uit de nieuwste Sectormonitor die is uitgebracht door het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Het aantal openstaande vacatures lag eind 2017 bijna 50% hoger dan in het jaar daarvoor. De sector wil dit jaar 1.500 extra vrachtwagenchauffeurs werven.

Zanger Xander de Buisonjé trapte de campagne af met een druk op de toeter van de speciale campagnevrachtwagen. Deze vrachtauto bevat foto’s en quotes van een aantal vrachtwagenchauffeurs die recent de stap naar dit beroep maakten. Zij staan symbool voor het vak en de zoektocht naar nieuwe collega’s.

‘Werken in de transport en logistiek sector brengt veel voordelen met zich mee. Het geeft een gevoel van vrijheid en elke dag is weer een nieuw avontuur. Bovendien ben je als vrachtwagenchauffeur onmisbaar; je houdt de Nederlandse economie letterlijk in beweging’, vertelt Willem de Vries, directeur van het Sectorinstituut Transport en Logistiek.

Jan Boeve, directeur van TLN: ‘Eerder zochten we ook al met succes 2.000 nieuwe chauffeurs. Omdat de sector zo hard groeit, is het belangrijk om nog meer mensen te vinden die dit mooie vak ambiëren.’

Willem Dijkhuizen van FNV Transport & Logistiek ziet in de nieuwe campagne een mooie mogelijkheid voor doorgroei van personeel, dat in de logistiek al actief is, maar wil doorgroeien naar vrachtwachtchauffeur. ‘Voor deze categorie is er in de nieuwe campagne perspectief op een mooie, nieuwe functie met een contract voor onbepaalde tijd.’

Meer hierover in de papieren editie van Nieuwsblad Transport van deze week.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement