‘Forse kostenstijging door uitbreiding tolwegennet Duitsland’

wegvervoer

De Duitse transportwereld voorziet een forse kostenstijging door de uitbreiding van het wegennet waarop in Duitsland de kilometerheffing voor vrachtverkeer wordt geheven.

De kostenstijging voor wegvervoerders, die uiteindelijk ook bij de consument terecht zal komen, is het gevolg van de uitbreiding van het ‘Maut’-net met 40.000 kilometers aan Bundesstraßen. Tot dusver wordt de tol alleen geheven op alle autosnelwegen en een beperkt deel van het secundaire wegennet. Medio dit jaar worden daar dus grote delen van het secundaire wegennet aan toegevoegd.

Een vijftal organisaties in het Duitse wegvervoer, waaronder de BGL, de BWVL, de DLSV, de organisatie van verhuizers AMÖ en de organisatie van pakket- en expresvervoerders BIEK, voorziet een kostenstijging die kan oplopen tot twee miljard euro per jaar. Dat zeggen ze in een gezamenlijke verklaring.

De toluitbreiding werkt niet alleen door in de vrachttarieven die wegvervoerders aan hun opdrachtgevers doorberekenen, maar ook in de prijzen die de consument uiteindelijk moet betalen. De organisaties verwachten verder dat vervoerders gaan omrijden om de Maut te vermijden, hetgeen tot vertraging zal leiden.

Vermoedelijk worden begin volgend jaar ook de toltarieven weer verhoogd. Daarvoor is het wachten op het nieuwe ‘Wegekostengutachten’, een rapport van onafhankelijke deskundigen met aanbevelingen aan de nieuwe Duitse regeringscoalitie over de hoogte van de kilometerheffing.

‘Forse kostenstijging door uitbreiding tolwegennet Duitsland’ | NT

‘Forse kostenstijging door uitbreiding tolwegennet Duitsland’

wegvervoer

De Duitse transportwereld voorziet een forse kostenstijging door de uitbreiding van het wegennet waarop in Duitsland de kilometerheffing voor vrachtverkeer wordt geheven.

De kostenstijging voor wegvervoerders, die uiteindelijk ook bij de consument terecht zal komen, is het gevolg van de uitbreiding van het ‘Maut’-net met 40.000 kilometers aan Bundesstraßen. Tot dusver wordt de tol alleen geheven op alle autosnelwegen en een beperkt deel van het secundaire wegennet. Medio dit jaar worden daar dus grote delen van het secundaire wegennet aan toegevoegd.

Een vijftal organisaties in het Duitse wegvervoer, waaronder de BGL, de BWVL, de DLSV, de organisatie van verhuizers AMÖ en de organisatie van pakket- en expresvervoerders BIEK, voorziet een kostenstijging die kan oplopen tot twee miljard euro per jaar. Dat zeggen ze in een gezamenlijke verklaring.

De toluitbreiding werkt niet alleen door in de vrachttarieven die wegvervoerders aan hun opdrachtgevers doorberekenen, maar ook in de prijzen die de consument uiteindelijk moet betalen. De organisaties verwachten verder dat vervoerders gaan omrijden om de Maut te vermijden, hetgeen tot vertraging zal leiden.

Vermoedelijk worden begin volgend jaar ook de toltarieven weer verhoogd. Daarvoor is het wachten op het nieuwe ‘Wegekostengutachten’, een rapport van onafhankelijke deskundigen met aanbevelingen aan de nieuwe Duitse regeringscoalitie over de hoogte van de kilometerheffing.