De Belgische vestiging van het van oorsprong Oostenrijks bedrijf wil met de slaapplaatsen inspelen op een beslissing van het Europees hof. Die besloot eind vorig jaar dat de normale werkelijke rusttijd van 45 uur niet volledig in het voertuig mag plaatsvinden. Een slaapplaats elders is daarom noodzakelijk.
Om zijn chauffeurs deze mogelijkheden te bieden, heeft de Belgische tak van Hödlmayer besloten om op zijn kantoor slaapruimtes in te richten. Op deze ruimtes is ook wifi aanwezig. Dat melden diverse Belgische media.
Het vinden van geschikte overnachtingsplekken voor chauffeurs is een heikel punt. Ook in Nederland speelt dit probleem. Diverse bedrijven hebben oplossingen hiervoor bedacht, die soms op kritiek stuiten. Dat merkte het Groningse transportbedrijf Reining.
Zij boden, net als Hödlmayer, hun chauffeurs de mogelijkheid om te overnachten op het kantoor in Hoogezand. Dat kwam het bedrijf op kritiek te staan van vakbonden. Zij vonden het niet kunnen dat de vrachtwagenbestuurders op het kantoor moesten overnachten en wezen erop dat de chauffeurs gewoon thuis zouden moeten slapen.
Branchegenoot Don Trucking uit Ulft bedacht een andere oplossing. Het bedrijf besloot een truckershotel aan te leggen en zorgde voor een pendeldienst tussen dit hotel en een voor vrachtwagens geschikte parkeerplaats.
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af
Bent u al abonnee?