Diverse grote vrachtwagenbouwers, waaronder DAF, Volvo, MAN en Daimler, zijn door de EU schuldig bevonden aan het maken van illegale prijsafspraken. In overleg met Europese autoriteiten hebben de fabrikanten een boete aanvaard.

Transporteurs willen nu genoegdoening van de truckproducenten, omdat ze naar eigen zeggen jarenlang te veel hebben betaald voor vrachtwagens. Inmiddels lopen in diverse landen juridische procedures, onder meer in Duitsland. Ook in Nederland zijn dus gerechtelijke stappen gezet.

Vertegenwoordiger van de Nederlandse gedupeerden is de stichting MKB-Claim. Deze zegt op te treden namens duizenden transportbedrijven. De stichting wilde middels een zogeheten preprocessuele comparitie via de rechter afdwingen dat overleg zou worden gevoerd. In dat overleg zou dan een collectieve schikking moeten worden getroffen met de fabrikanten.

Dat lijkt nu ver weg. De rechter geeft aan dat een dergelijke juridische stap geen zin heeft: ‘De rechtbank is van oordeel dat een preprocessuele comparitie slechts dan moet worden bevolen, als er enig zicht op is dat die bijeenkomst van partijen zinvol zal (kunnen) zijn. DAF en andere fabrikanten hebben een deugdelijke verklaring gegeven voor het feit dat zij (in dit stadium) niet bereid en in staat zijn om met de Stichting (en haar achterban) over een schikking te onderhandelen. In dat geval is het houden van een preprocessuele comparitie met als doel het faciliteren van de totstandkoming van een collectieve schikking, niet zinvol.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement