Dat zegt hij in een interview met de Belgische tv-zender VTM. Zo hoopt de bewindsman wegvervoerders te overtuigen niet meer overdag te rijden, maar juist zoveel mogelijk in de nachtelijke uren. Dit moet zorgen voor minder files op de Belgische wegen.

Momenteel betalen vrachtwagenchauffeurs 24 uur per dag dezelfde tarieven. De Backer noemt dat ‘niet logisch’. Hij wil met de nieuwe maatregel het vrachtvervoer beter spreiden over de dag.

De transportsector zelf is kritisch. Zij geven aan dat de kilometerheffing beter eerst kan worden uitgebreid naar personenauto’s, omdat deze groep de overgrote meerderheid vormt van de weggebruikers. Door uitsluitend het zware wegvervoer te beïnvloeden, wordt de grootste groep niet aangepakt. Lage nachtelijke tarieven voor trucks hebben dan ook een beperkte invloed op de files, is de gedachte.

Daarnaast is het maar de vraag of wegvervoerders überhaupt rijden in de nachtelijke uren zien zitten. Hun opdrachtgevers bepalen in veel gevallen op welk deel van de dag ritten worden uitgevoerd. Als bijvoorbeeld winkels overdag bevoorraad willen worden, is ’s nachts rijden sowieso geen optie.