Evofenedex naar rechter om vrachtwagenverbod Amsterdam

stadsdistributie

Verladersorganisatie Evofenedex is naar de rechter gestapt om het vrachtautoverbod in het Amsterdamse stadsdeel Zuid aan te vechten.

Het stadsdeel besloot in juli 2017 om vrachtauto’s te weren. ‘Maar dat besluit is op geen enkele wijze onderbouwd’, aldus de belangenvereniging. ‘De maatregel zou de leefbaarheid in het gebied verbeteren, maar het tegenovergestelde is volgens ons het gevolg. Het besluit leidt immers tot veel meer kleinere voertuigen in de wijk Buitenveldert, met meer verkeersbewegingen en uitstoot als gevolg.’

De brancheorganisatie wijst op het feit dat bedrijven hun producten met meer kleinere auto’s moeten afleveren bij een dergelijk verbod. ‘Dit benadeelt niet alleen ondernemers, maar ook de bewoners van Buitenveldert. Door de extra kosten stijgen de prijzen van producten in de stad. Als voor vrachtauto’s ontheffing moet worden aangevraagd, moeten bewoners mogelijk meer voor bestelde producten of verhuisbedrijven betalen.’

Meteen na het besluit van het stadsdeel is een bezwaarschrift ingediend, dat op 13 november 2017 is behandeld op de hoorzitting van de bestuurscommissie. Daarbij is afgesproken dat nog vóór het einde van vorig jaar een beslissing zou worden genomen.

‘Die beslissing is ondanks herhaald verzoek tot dusver uitgebleven. Wij zien dan ook geen andere mogelijkheid dan aanspraak te maken op vergoeding van de wettelijke dwangsom en ons tot de rechter te wenden om op die manier een beslissing af te dwingen.’

Evofenedex naar rechter om vrachtwagenverbod Amsterdam | NT

Evofenedex naar rechter om vrachtwagenverbod Amsterdam

stadsdistributie

Verladersorganisatie Evofenedex is naar de rechter gestapt om het vrachtautoverbod in het Amsterdamse stadsdeel Zuid aan te vechten.

Het stadsdeel besloot in juli 2017 om vrachtauto’s te weren. ‘Maar dat besluit is op geen enkele wijze onderbouwd’, aldus de belangenvereniging. ‘De maatregel zou de leefbaarheid in het gebied verbeteren, maar het tegenovergestelde is volgens ons het gevolg. Het besluit leidt immers tot veel meer kleinere voertuigen in de wijk Buitenveldert, met meer verkeersbewegingen en uitstoot als gevolg.’

De brancheorganisatie wijst op het feit dat bedrijven hun producten met meer kleinere auto’s moeten afleveren bij een dergelijk verbod. ‘Dit benadeelt niet alleen ondernemers, maar ook de bewoners van Buitenveldert. Door de extra kosten stijgen de prijzen van producten in de stad. Als voor vrachtauto’s ontheffing moet worden aangevraagd, moeten bewoners mogelijk meer voor bestelde producten of verhuisbedrijven betalen.’

Meteen na het besluit van het stadsdeel is een bezwaarschrift ingediend, dat op 13 november 2017 is behandeld op de hoorzitting van de bestuurscommissie. Daarbij is afgesproken dat nog vóór het einde van vorig jaar een beslissing zou worden genomen.

‘Die beslissing is ondanks herhaald verzoek tot dusver uitgebleven. Wij zien dan ook geen andere mogelijkheid dan aanspraak te maken op vergoeding van de wettelijke dwangsom en ons tot de rechter te wenden om op die manier een beslissing af te dwingen.’