Dat deelde verkeersstaatssecretaris Hendrik Schulte van de deelstaat mee in Dortmund tijdens het ‘brancheforum Stahl’, dat voor de achttiende keer werd gehouden. ‘Onze bruggen verkeren in een catastrofale toestand’, zei Schulte, zelf opgeleid als civiel ingenieur.

Noordrijn-Westfalen nam 1.119 bruggen onder de loep en heeft de gezondheidstoestand van ongeveer de helft daarvan, 548 bruggen, nu volledig geanalyseerd. Slechts bij 172 bruggen zijn voorlopig geen extra maatregelen nodig. Voor 247 kunstwerken is nieuwbouw nodig, luidt het oordeel.

Nog eens 49 bruggen moeten nodig worden versterkt en tachtig bruggen moeten worden versterkt en ten dele herbouwd. ‘Eén derde van onze bruggen is fit voor de toekomst’, aldus Schulte. Hij wijst erop dat veel bruggen vóór 1985 zijn gebouwd en niet zijn berekend op de grote toename van het verkeer.

Ook de toegepaste materialen voldoen niet meer aan de huidige eisen. Een zware vrachtauto, zegt Schulte, belast een brug tegenwoordig 80.000 keer zo zwaar als een gemiddelde personenwagen. Het aandeel zwaar vrachtverkeer is in de laatste decennia sterk toegenomen.

De deelstaat investeerde vorig jaar 1,3 miljard euro in verbetering en vernieuwing van verkeersinfrastructuur, waaronder opknapbeurten voor gammele bruggen. Dit jaar komt volgens Schulte eenzelfde bedrag voor dit doel beschikbaar, evenals in 2019. NRW neemt verder zeventig extra bouwkundig ingenieurs in dienst.