Amsterdam wil wijken af gaan sluiten, Evofenedex vreest gevolgen

WEGVERVOER

De gemeente Amsterdam heeft plannen om zes wijken rond het centrum volledig af te sluiten voor doorgaand verkeer. Daarnaast wil het stadsbestuur tolheffing introduceren. Evofenedex maakt zich grote zorgen dat de stadsdistributie hier flink last van gaat krijgen.

Uit een kentekenonderzoek is gebleken dat 40 tot 60% van het autoverkeer in de wijken rond de Stadhouderskade en de Nassaukade niet bestaat uit bestemmingsverkeer. Om het in aangrenzende buurten aantrekkelijker te maken voor fiets, voetganger en ov stelt de gemeente voor om de stad op te delen in zes autoluwe buurten (Centrum, Westerpark, Oud West, Museumkwartier, Pijp en Plantage), waarbij doorgaand verkeer in die wijken wordt geweerd.

Extra kilometers

‘Dat zou ervoor zorgen dat er alleen maar extra kilometers gereden moeten worden door het verkeer. Uit eerder ‘knippen’ in Amsterdam, zoals bij het Muntplein en de Prins Hendrikkade, is al gebleken dat een dergelijke maatregel een inefficiënte bevoorrading tot gevolg heeft’, licht Ellen Timmer, woordvoerster Evofenedex toe.

Het zogenaamde ‘knippen’ komt erop neer dat een buurt halverwege wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. Dat betekent dat bevoorrading alleen nog maar vanaf één kant mogelijk is. Een stadsdistributeur moet dus een hoop extra kilometers maken als hij in de aangrenzende wijk nog een afleveradres heeft.

Distributeurs

Evofenedex is bang dat de gemeente straks maatregelen doorvoert, zonder er goed over na te denken wat de gevolgen zijn voor de distributeurs. Ook waarnemend burgemeester Jozias Van Aartsen erkent dat hier een probleem dreigt te ontstaan.

‘Doorgaand verkeer zal gebruik moeten maken van de hoofdwegen om deze wijken heen. Uit het kentekenonderzoek blijkt echter dat die wegen nu al gedurende grote delen van de dag onvoldoende capaciteit hebben om de verkeersvraag af te handelen en zo’n verkeerstoename niet aankunnen’, meldt hij in de brief aan de gemeenteraad.

Congestie

‘De bestaande capaciteitsproblemen op de hoofdwegen veroorzaken bovendien congestie en daarmee leefbaarheidsproblemen langs die wegen. Om ruimte te creëren voor het doorgaand verkeer dat nu door de wijk rijdt zijn maatregelen nodig om de capaciteit op de hoofdwegen te vergroten en de doorstroming te verbeteren’, zegt Van Aartsen.

Maar of dat gaat lukken, is nog maar de vraag. Overigens is de brief aan de gemeenteraad over dit onderwerp geschreven door het huidige demissionaire college van B en W in Amsterdam. Die kondigt aan hier geen belangrijke besluiten meer over te nemen. ‘Het is aan een volgend college dit pakket desgewenst verder vorm te geven en te realiseren’, aldus de burgemeester.

Vrachtautoverbod

De voorstellen zijn echter wel een nieuw signaal van de gemeente Amsterdam om de teugels voor het stadsverkeer verder aan te trekken. Evofenedex stapte enkele weken geleden al naar de rechter om het vrachtautoverbod in het Amsterdamse stadsdeel Zuid aan te vechten. ‘Die procedure loopt nog’, meldt Timmer.

‘Wij maken ons ernstige zorgen over de leefbaarheid in Amsterdam en de bevoorrading van haar inwoners en zijn benieuwd naar de voornemens van de nieuwe coalitie en de inhoud van het coalitieakkoord. Ook zullen wij het onderzoek kritisch bekijken en een vinger aan de pols houden’, aldus Timmer.

Lees ook: Evofenedex naar rechter om vrachtwagenverbod Amsterdam

Reacties

… In plaats van beren op de weg te zien zouden we meer in oplossingen moeten gaan denken : stadsdistributie over het water – filevrij, niemand tot last en schoon.

Geplaatst door: Ferenc Szilagyi op
Amsterdam wil wijken af gaan sluiten, Evofenedex vreest gevolgen | NT

Amsterdam wil wijken af gaan sluiten, Evofenedex vreest gevolgen

WEGVERVOER

De gemeente Amsterdam heeft plannen om zes wijken rond het centrum volledig af te sluiten voor doorgaand verkeer. Daarnaast wil het stadsbestuur tolheffing introduceren. Evofenedex maakt zich grote zorgen dat de stadsdistributie hier flink last van gaat krijgen.

Uit een kentekenonderzoek is gebleken dat 40 tot 60% van het autoverkeer in de wijken rond de Stadhouderskade en de Nassaukade niet bestaat uit bestemmingsverkeer. Om het in aangrenzende buurten aantrekkelijker te maken voor fiets, voetganger en ov stelt de gemeente voor om de stad op te delen in zes autoluwe buurten (Centrum, Westerpark, Oud West, Museumkwartier, Pijp en Plantage), waarbij doorgaand verkeer in die wijken wordt geweerd.

Extra kilometers

‘Dat zou ervoor zorgen dat er alleen maar extra kilometers gereden moeten worden door het verkeer. Uit eerder ‘knippen’ in Amsterdam, zoals bij het Muntplein en de Prins Hendrikkade, is al gebleken dat een dergelijke maatregel een inefficiënte bevoorrading tot gevolg heeft’, licht Ellen Timmer, woordvoerster Evofenedex toe.

Het zogenaamde ‘knippen’ komt erop neer dat een buurt halverwege wordt afgesloten voor doorgaand verkeer. Dat betekent dat bevoorrading alleen nog maar vanaf één kant mogelijk is. Een stadsdistributeur moet dus een hoop extra kilometers maken als hij in de aangrenzende wijk nog een afleveradres heeft.

Distributeurs

Evofenedex is bang dat de gemeente straks maatregelen doorvoert, zonder er goed over na te denken wat de gevolgen zijn voor de distributeurs. Ook waarnemend burgemeester Jozias Van Aartsen erkent dat hier een probleem dreigt te ontstaan.

‘Doorgaand verkeer zal gebruik moeten maken van de hoofdwegen om deze wijken heen. Uit het kentekenonderzoek blijkt echter dat die wegen nu al gedurende grote delen van de dag onvoldoende capaciteit hebben om de verkeersvraag af te handelen en zo’n verkeerstoename niet aankunnen’, meldt hij in de brief aan de gemeenteraad.

Congestie

‘De bestaande capaciteitsproblemen op de hoofdwegen veroorzaken bovendien congestie en daarmee leefbaarheidsproblemen langs die wegen. Om ruimte te creëren voor het doorgaand verkeer dat nu door de wijk rijdt zijn maatregelen nodig om de capaciteit op de hoofdwegen te vergroten en de doorstroming te verbeteren’, zegt Van Aartsen.

Maar of dat gaat lukken, is nog maar de vraag. Overigens is de brief aan de gemeenteraad over dit onderwerp geschreven door het huidige demissionaire college van B en W in Amsterdam. Die kondigt aan hier geen belangrijke besluiten meer over te nemen. ‘Het is aan een volgend college dit pakket desgewenst verder vorm te geven en te realiseren’, aldus de burgemeester.

Vrachtautoverbod

De voorstellen zijn echter wel een nieuw signaal van de gemeente Amsterdam om de teugels voor het stadsverkeer verder aan te trekken. Evofenedex stapte enkele weken geleden al naar de rechter om het vrachtautoverbod in het Amsterdamse stadsdeel Zuid aan te vechten. ‘Die procedure loopt nog’, meldt Timmer.

‘Wij maken ons ernstige zorgen over de leefbaarheid in Amsterdam en de bevoorrading van haar inwoners en zijn benieuwd naar de voornemens van de nieuwe coalitie en de inhoud van het coalitieakkoord. Ook zullen wij het onderzoek kritisch bekijken en een vinger aan de pols houden’, aldus Timmer.

Lees ook: Evofenedex naar rechter om vrachtwagenverbod Amsterdam

Reacties

… In plaats van beren op de weg te zien zouden we meer in oplossingen moeten gaan denken : stadsdistributie over het water – filevrij, niemand tot last en schoon.

Geplaatst door: Ferenc Szilagyi op