‘Kosten groupagevervoer stegen 7,6%’

wegvervoer

In de tweede helft van vorig jaar stegen de kosten in het Duitse groupagevervoer met 7,6%. Vooral de personeelslasten namen fors toe, mede door het tekort aan chauffeurs.

Dat blijkt uit de ‘Kostenindex Sammelgutspedition’ van het Deutsche Speditions- und Logistikverband (DSLV). Volgens deze organisatie stegen de kosten per zending zelfs met 12,2%, ook weer door schaarste aan uitvoerend personeel. De brandstofkosten gingen gemiddeld 4,5% omhoog.

Voor dit en volgend jaar wordt het groupagevervoer opnieuw flink duurder. Halverwege dit jaar wordt het wegennet in Duitsland waarop vrachtauto’s een kilometerheffing moeten betalen, uitgebreid met 37.000 kilometer tot 52.000 kilometer.

Aan het bestaande ‘Maut’-net van Autobahnen en Bundesstrassen wordt een groot aantal Bundesstrassen van vier rijstroken en meer toegevoegd. Begin volgens jaar komt daar een forse verhoging van de toltarieven bij, voor alle categorieën vrachtverkeer.

‘Kosten groupagevervoer stegen 7,6%’ | NT

‘Kosten groupagevervoer stegen 7,6%’

wegvervoer

In de tweede helft van vorig jaar stegen de kosten in het Duitse groupagevervoer met 7,6%. Vooral de personeelslasten namen fors toe, mede door het tekort aan chauffeurs.

Dat blijkt uit de ‘Kostenindex Sammelgutspedition’ van het Deutsche Speditions- und Logistikverband (DSLV). Volgens deze organisatie stegen de kosten per zending zelfs met 12,2%, ook weer door schaarste aan uitvoerend personeel. De brandstofkosten gingen gemiddeld 4,5% omhoog.

Voor dit en volgend jaar wordt het groupagevervoer opnieuw flink duurder. Halverwege dit jaar wordt het wegennet in Duitsland waarop vrachtauto’s een kilometerheffing moeten betalen, uitgebreid met 37.000 kilometer tot 52.000 kilometer.

Aan het bestaande ‘Maut’-net van Autobahnen en Bundesstrassen wordt een groot aantal Bundesstrassen van vier rijstroken en meer toegevoegd. Begin volgens jaar komt daar een forse verhoging van de toltarieven bij, voor alle categorieën vrachtverkeer.