Bierbrouwer AB-Inbev bestelt 800 waterstoftrucks

wegvervoer

AB-Inbev heeft bij vrachtwagenbouwer Nikola een order geplaatst voor maximaal achthonderd waterstoftrucks. Dat hebben beide bedrijven onlangs bekendgemaakt.

Het Amerikaanse AB-Inbev is een van de allergrootste bierbrouwers ter wereld en heeft zichzelf ten doel gesteld om tegen 2025 een groot deel van zijn vloot te hebben vergroend. De recente order voor de waterstofvoertuigen heeft daar een belangrijk aandeel in.

Als alles volgens planning verloopt, levert Nikola de eerste trucks af in 2020. Het is echter nog niet helemaal duidelijk hoe snel het jonge bedrijf de voertuigen kan leveren. Branchegenoot en concurrent Tesla heeft bijvoorbeeld veel problemen om zijn productiedoelstellingen te halen.

Ook Nikola moet wellicht op dat vlak nog diverse hobbels overwinnen. Het beschikt namelijk nog niet over een eigen productiefaciliteit. De fabricage van de voertuigen wordt daarom voorlopig uitbesteed, meldt The Verge. Hoeveel geld met de order van de bierbrouwer is gemoeid, is niet duidelijk.

Trucks op waterstof hebben twee belangrijke voordelen op hun elektrische tegenhanger. Een tankbeurt gaat sneller dan een laadbeurt en de actieradius is stukken groter. Zo kunnen de trucks die AB-Inbev heeft besteld op een tankbeurt achthonderd en zestienhonderd kilometer rijden. Wat beduidend langer is dan de actieradius van veel elektrische vrachtwagens. Het aantal vulpunten is echter nog beperkt.

De voertuigbouwer is daarom van plan om een uitgebreid netwerk van waterstofstations aan te leggen in Noord-Amerika. In totaal moeten er zo’n zevenhonderd verschijnen in de komende jaren. Een klein deel daarvan (28) gaan de Amerikanen realiseren in samenwerking met de bierbrouwer.

Het is niet de enige stap die AB-Inbev zet op het gebied van duurzaam rijden. Eerder al bestelde het concern veertig elektrische trucks bij Tesla. Saillant detail is dat laatstgenoemd bedrijf en Nikola inmiddels in een juridisch gevecht zijn verwikkeld over patenten.

Lees ook: Bouwers van elektrische trucks ruziën over patenten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement

Bierbrouwer AB-Inbev bestelt 800 waterstoftrucks | NT

Bierbrouwer AB-Inbev bestelt 800 waterstoftrucks

wegvervoer

AB-Inbev heeft bij vrachtwagenbouwer Nikola een order geplaatst voor maximaal achthonderd waterstoftrucks. Dat hebben beide bedrijven onlangs bekendgemaakt.

Het Amerikaanse AB-Inbev is een van de allergrootste bierbrouwers ter wereld en heeft zichzelf ten doel gesteld om tegen 2025 een groot deel van zijn vloot te hebben vergroend. De recente order voor de waterstofvoertuigen heeft daar een belangrijk aandeel in.

Als alles volgens planning verloopt, levert Nikola de eerste trucks af in 2020. Het is echter nog niet helemaal duidelijk hoe snel het jonge bedrijf de voertuigen kan leveren. Branchegenoot en concurrent Tesla heeft bijvoorbeeld veel problemen om zijn productiedoelstellingen te halen.

Ook Nikola moet wellicht op dat vlak nog diverse hobbels overwinnen. Het beschikt namelijk nog niet over een eigen productiefaciliteit. De fabricage van de voertuigen wordt daarom voorlopig uitbesteed, meldt The Verge. Hoeveel geld met de order van de bierbrouwer is gemoeid, is niet duidelijk.

Trucks op waterstof hebben twee belangrijke voordelen op hun elektrische tegenhanger. Een tankbeurt gaat sneller dan een laadbeurt en de actieradius is stukken groter. Zo kunnen de trucks die AB-Inbev heeft besteld op een tankbeurt achthonderd en zestienhonderd kilometer rijden. Wat beduidend langer is dan de actieradius van veel elektrische vrachtwagens. Het aantal vulpunten is echter nog beperkt.

De voertuigbouwer is daarom van plan om een uitgebreid netwerk van waterstofstations aan te leggen in Noord-Amerika. In totaal moeten er zo’n zevenhonderd verschijnen in de komende jaren. Een klein deel daarvan (28) gaan de Amerikanen realiseren in samenwerking met de bierbrouwer.

Het is niet de enige stap die AB-Inbev zet op het gebied van duurzaam rijden. Eerder al bestelde het concern veertig elektrische trucks bij Tesla. Saillant detail is dat laatstgenoemd bedrijf en Nikola inmiddels in een juridisch gevecht zijn verwikkeld over patenten.

Lees ook: Bouwers van elektrische trucks ruziën over patenten

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement