Het nieuwe college van de hoofdstad bestaat uit GroenLinks, SP, PvdA en D66. De vier partijen willen de komende jaren flinke stappen maken in het verduurzamen van Amsterdam. Stadsdistributie is daar een belangrijk onderdeel in.

Eerder al heeft het gemeentebestuur gezegd te streven naar volledig schone mobiliteit in 2025. Daaraan houdt het nieuwe college vast. Dit moet gebeuren door onder andere het uitbreiden van milieuzones naar meer voertuigcategorieën en strengere normen.

Maximumsnelheid

Een andere maatregel om het verkeer te verschonen, is het verlagen van de maximumsnelheden. Op de A10 moeten voertuigen hun snelheid beperken tot tachtig kilometer per uur. In woonstraten gaat de maximumsnelheid op zoveel mogelijk plekken naar dertig kilometer per uur.

Tevens wil het college inzetten op bundeling van goederen, intensiever gebruik van water en zogeheten ‘cargo hubs’. Hoe dit beleid precies vorm krijgt, is nog niet helemaal duidelijk.

Haven

Voor de haven van Amsterdam hebben de vier partijen ook een duurzaamheidsvisie geformuleerd. Zo moet de haven een ‘hub voor schone, slimme en efficiënte stadsdistributie worden, waarbij de stad haar unieke verbindingen over water maximaal benut’.

Daarnaast houdt het gemeentebestuur vast aan de plannen voor een kolenvrije haven in 2030. Tevens moet de haven een plan maken voor het vervangen van andere fossiele activiteiten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement