Dat blijkt uit antwoorden op Kamervragen van de SP. Sinds begin dit jaar is het verboden om de volledige 45-uursrust in de cabine door te brengen. Weliswaar mocht dat al langere tijd niet, maar dit werd in Nederland wel gedoogd. Dat eindigde met een uitsprak van het Europese hof eind vorig jaar.

In januari van dit jaar was nog sprake van een overgangsperiode. Maar sinds februari delen inspecteurs van de ILT boetes uit als zij constateren dat een chauffeur de lange rustperiode in zijn geheel in de cabine doorbrengt. De boete moet overigens worden opgehoest door de werkgever. Tot nu toe zijn dus 119 boetes geschreven.

Meer controles

De SP wilde ook weten of verantwoordelijk minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) van plan is om de controles uit te breiden. Momenteel wordt namelijk vooral gecontroleerd op plekken waar de meeste overlast is. Plannen voor uitbreiding heeft de bewindsvrouw echter niet. Ook het verhogen van het boetebedrag staat op dit moment niet op het programma.

De partij stelde de Kamervragen naar aanleiding van een uitzending over erbarmelijke omstandigheden waarin vrachtwagenchauffeurs verblijven. Hierin was aandacht voor onder andere truckershotels, waar veelal Oost-Europese bestuurders verblijven nu ze hun lange rustperiode niet meer in de cabine mogen doorbrengen.

Schimmel

De omstandigheden van deze hotels laten echter te wensen over. Zo zou sprake zijn van bijvoorbeeld slechte sanitaire voorzieningen, schimmel, weinig privacy en een gebrek aan ventilatie. Van Nieuwenhuizen schrijft dat de omstandigheden van het verblijf goed moeten zijn, maar dat ze daar niet op gaat controleren. Dat is een taak van Bouw- en woningtoezicht van de betreffende gemeentes.

Een goed alternatief voor slechte truckershotels zijn goed beveiligde parkeerplaatsen. De minister erkent dat er daarvan op dit moment te weinig zijn. Ze kijkt daarom samen met andere betrokken partijen naar mogelijkheden om het aantal uit te breiden, waarbij ook rijksterreinen in aanmerking komen.