Dat zei Europarlementariër Wim van de Camp meldde dat woensdagochtend bij de presentatie van zijn rapport in de Transportcommissie van het Europees Parlement. Het is volgens hem van groot belang dat de EU het voortouw houdt in het ontwikkelen van de goede mix van investeringen en wetgeving, die veranderingen op de weg in goede banen leidt.

‘Technologische ontwikkelingen staan op het punt radicale veranderingen in het verkeer en in het transport te maken. Deze veranderingen kunnen het verkeer schoner, veiliger en toegankelijker maken voor bijvoorbeeld ouderen’, stelde Van de Camp bij de presentatie van het rapport.

Europese spelregels

‘Steeds geavanceerdere vormen van rijhulpmiddelen worden straks standaard in alle auto’s ingebouwd. Hiermee kunnen we de verkeersveiligheid verbeteren. Het overgrote deel van de ongelukken op de weg komt voort uit menselijke fouten’, aldus de Europarlementariër.

Volgens hem heeft grensoverschrijdend vervoer nu al te maken met verschillende tolstickers, veiligheidseisen en verkeersregels. ‘Laten we voorkomen dat een zelfrijdende auto straks ook bij elke landsgrens nieuwe software moet installeren. We hebben er niets aan als alle 28 landen hun eigen korte-termijnbelangen najagen, terwijl er veel grotere uitdagingen spelen in de toekomst.’

Hij pleit ervoor dat lidstaten nu alvast Europese spelregels afspreken. ‘Alleen op die manier kunnen we concurreren met de bedrijven uit China en de VS. Onze autobouwers moeten meedoen in de wedloop voor de industriestandaard van de toekomst.’

Ethische vragen

De technologische ontwikkeling moet volgens Van de Camp ook aangepast worden aan de menselijke maat. ‘Er zijn niet alleen aansprakelijkheidsvragen die opgelost moeten worden, er zijn ook fundamentele ethische vragen over de relatie tussen mens en machine. Mensen moeten altijd in staat blijven de controle terug te nemen van de machine.’

Dit geldt volgens hem niet alleen voor zelfrijdende auto’s en vrachtwagens, maar ook voor autonome schepen en metro’s. ‘Mensen moeten ook van jongs af aan voorbereid worden op de omgang met deze technologie. Het moet bijvoorbeeld een vast onderdeel worden van rijexamens voor auto’s en vrachtwagens.’