Daarmee wil Vanhessche de toenemende problemen met migranten counteren. Zo vond dinsdag bijvoorbeeld nog een schietpartij plaats. Dat de parking daadwerkelijk dichtgaat, is nog niet zeker. Voor de fysieke sluiting is alleen het Vlaamse Gewest bevoegd.

Echter, als het aan de burgemeester ligt gaat de parking zo snel mogelijk dicht. Hij denkt aan sluitingstijden van 20 tot 6 uur. Vanhessche houdt de mogelijkheid om de parking ook overdag te sluiten achter de hand. De privébewaking, die de minister van binnenlandse zaken er had ingevoerd, is onlangs stopgezet.

Kritiek

Febetra keurt de beslissing van de burgemeester af. De kans is groot dat de migranten die koste wat het kost Engeland willen bereiken, op andere parkings postvatten. Daardoor verschuift het probleem gewoon. De belangenorganisatie van de transportsector onderstreept dat de bestaande parkeercapaciteit voor vrachtwagens ontoereikend is.

‘In het kader van de Europese regels rond de rij- en rusttijden moeten chauffeurs hun toevlucht nemen tot minder voor de hand liggende parkeergelegenheden, waar hun eigen veiligheid en de verkeersveiligheid van andere weggebruikers niet is gewaarborgd’, zegt directeur Philippe Degraef. Hij stelt voor een deel van de opbrengst van de kilometerheffing te gebruiken voor de bewaking van de probleemparkings.

Bijval

Bijval kreeg de burgemeester alvast van sommige collega’s, die eveneens een snelwegparking op hun grondgebied hebben. Maar voorlopig blijft de maatregel vooral theoretisch, aangezien het Vlaamse Gewest uiteindelijk ook akkoord moet gaan.