Maar liefst 22 verstekelingen werden begin september gevonden in een trailer op het terrein van Combined Cargo Terminals (CCT) Moerdijk. De alerte Spaanse chauffeur dacht dat hij mensen had horen praten en waarschuwde personeel van de terminal. Toen de oplegger werd geopend, stond de politie al klaar. En eerder dit jaar probeerden vier verstekelingen verstopt in een trailer een schip in de Moerdijkse haven op te komen. Ook zij werden gepakt.

‘Naar Engeland proberen te reizen via de haven in Moerdijk is zinloos en kansloos’, stelt CCT-directeur Luc Smits. De beveiliging is scherp. De 22 verstekelingen werden allemaal gepakt. ‘Je kan wel rennen, maar je kunt hier geen kant op. Met hulp van de camera’s had de politie ze zo te pakken.’

Op het eerste gezicht lijkt het of chauffeurs hun wagen zonder controle de parkeerplaats bij de terminal op kunnen rijden. Ze hoeven niet direct langs een slagboom. Schijn bedriegt echter. Iedereen die binnenrijdt, rijdt onder een poort door, met daaraan vier camera’s. Twee van voren om het kenteken en de chauffeur te filmen, één van achteren om te kijken of onder meer het zegel nog goed zit en één van boven om te kijken of er een gat in het zeil is gesneden.

Waarschuwingsfolder

Chauffeurs die met een oplegger met zeil rijden of met een vrachtwagen met gevaarlijke lading, moeten zich melden bij de desk. Als ze het kantoortje binnenlopen, zien ze meteen flyers in drie talen. In het Nederlands, Engels en Duits staat er: ‘Geef mensensmokkel geen kans’.

‘In de zeehaven van Moerdijk treffen we regelmatig verstekelingen in opleggers aan die naar Groot-Brittannië willen reizen. Vaak krijgen zij hulp van derden. Er is dan sprake van mensensmokkel. Werk hier niet aan mee. Zie je verdachte situaties, meld die dan bij de politie’, zo staat in de folder.

Na het invoeren van hun cargocard bij een automaat, helpt een baliemedewerkster de chauffeurs verder met de papierwinkel, waarbij ze ook de eerder bij de camera-gate geschoten videobeelden van de truck bekijkt. De medewerkster scrolt door de beelden heen, ze zijn haarscherp, Alles is in orde. Het zegel zit nog goed, er is niet in het zeil gesneden.

De kade is nu leeg, er liggen geen schepen. Maar meerdere keren per week is er een afvaart. De vluchtelingen hebben het gemunt op de schepen van rederij A2B. Vanaf Moerdijk vaart de rederij naar Immingham, Blyth, Thamesport, Teesport.

Crossdocking

Er gaan alleen containers het schip op. Alle goederen die binnengebracht worden met een truck met oplegger worden in het crossdocking centre uitgeladen en overgeladen op een container. Smits: ‘Alles gaat de oplegger uit. Verstekelingen die we bij de ingang niet betrapt zouden hebben, betrappen we bij het overladen wel.’

Containers worden niet geopend. Als het zegel goed is, gaan de containers direct de opslag in of het schip op. Theoretisch kan het zo zijn dat het verstekelingen gelukt is in een container naar Engeland te komen vanaf Moerdijk, zonder dat CCT-personeel het weet.

Smits kijkt bedenkelijk. Hij toont een lege 45-voet container. ‘Ik kan het me niet voorstellen. Je weet als je instapt ook niet waar de container heen gaat. Zo’n container kan meteen het schip opgaan, maar hij kan hier ook drie weken blijven staan, wel vijf hoog. Er zijn wel luchtgaten maar het wordt hartstikke warm.

Bovendien zijn die asielzoekers niet gewend aan de activiteiten op een terminal. Die worden hartstikke bang als hun container met een spreader wordt opgepakt. In het buitenland blijft de container soms ook weer eerst even staan. Meestal heb je door al het staal ook geen telefoonbereik. Je bent soms drie weken van de buitenwereld afgesloten.’

‘Zelfmoord’

Het is inderdaad geen pretje in een dichte container. Niet voor niets belde één van de achttien verstekelingen die zich verschanst hadden in een container in de Rotterdamse Waalhaven een week eerder de politie. Hij kon niet vertellen waar ze precies waren. De politie moest daarom via zendmasten peilen waar het telefoontje vandaan kwam. Eén verstekeling was al onwel.

De mensen kwamen uit Eritrea en waren in België in de container geklommen. ‘Die mensen bellen niet voor niets de politie. Nee, ik kan me niet voorstellen dat mensen vanaf Moerdijk in een container naar Engeland zijn gereisd. Dat is zelfmoord. Je kan geen kant uit’, meent Smits.

Zijn boodschap richting verstekelingen en mensensmokkelaars: kom niet naar Moerdijk, het heeft geen zin. Je verstoppen in containers is te gevaarlijk en omdat alle opleggers worden overgeslagen, worden verstekelingen direct gevonden en gepakt.

Smits hoopt eigenlijk dat het met de laatste vondst van de 22 mensen uit Eritrea is afgelopen met de pogingen tot mensensmokkel via zijn terminal. ‘Ik was er zelf bij toen de trailer werd geopend. Die mensen hebben allemaal een mobieltje. Die begonnen meteen te rennen en te sms’en. Hopelijk sms’en ze andere asielzoekers. Dan weten andere potentiële verstekelingen ook dat ze het niet via deze route hoeven te proberen.’

Calais

Aan de muur van de werkkamer van Smits hangen twaalf beeldschermen waarop continu camerabeelden worden getoond. Ook op andere afdelingen in het pand hangen beeldschermen. In totaal houden 64 camera’s de boel in de gaten.

De problemen met mensensmokkel in Nederland ontstonden ongeveer een jaar geleden. Via Calais is er geen doorkomen aan, dus zoeken de mensensmokkelaars andere routes. CCT heeft echter geen extra beveiligingsmaatregelen hoeven te nemen. Het bedrijf had al een AEO-status en voldeed aan de ISPS-code. Het was dus al een spreekwoordelijk fort.

‘Ik maak me eigenlijk meer zorgen over de populaire sigarettensmokkel naar Engeland, dan over mensensmokkel via Moerdijk. Ik lees in de media verhalen dat het wekelijks raak zou zijn. Dat is onzin. Tot nu toe hebben we twee keer verstekelingen bij de terminal aangetroffen’, vertelt Smits.

Protocol

Met de autoriteiten heeft CCT een procedure afgesproken. Wat te doen als er verstekelingen worden gevonden? ‘Volgens protocol bellen we onder meer de marechaussee, politie en de douane. Bij de gevonden verstekelingen hebben we ook aangifte gedaan. Het is een artikel 461-overtreding volgens het Wetboek van Strafrecht. Ze hadden geen toestemming op ons terrein te komen. Maar zeker bij Albanezen kan de politie daar niets mee. Het is wettelijk geen zwaar delict. Na een nachtje in de cel worden ze weer vrijgelaten.’

Smits is vooral blij dat de verstekelingen die in de truck bij de Spaanse chauffeur zaten, het werkterrein van de terminal niet op renden toen ze betrapt werden. ‘Hier rijden allerlei zware machines rond, zoals reachtrucks. Je moet er niet aan denken dat daar iemand onder komt.’

Gevolgen voor chauffeurs

De goedwillende chauffeur die zelf meldde dat er waarschijnlijk mensen in de trailer zaten, werd uitgebreid verhoord door de politie. Hij had overnacht op een beveiligde parkeerplaats in België, maar toch waren de verstekelingen erin geklommen. En het zegel was niet verbroken.

‘Ze dachten dat de bestuurder bij de smokkel betrokken was en hen mogelijk toch verraden had nadat hij het geld had geïncasseerd. Het is vooral voor die chauffeurs en de vervoerders heel vervelend. Uiteindelijk mocht de Spanjaard van de politie gaan. Maar dan ben je een halve dag verder, En de lading kun je weggooien. Hij vervoerde wijn en chocoladekoekjes, daar hadden ze aan gezeten. En in de hoek lag ontlasting.’

Volgens Smits zijn de problemen het grootst bij de ro/ro ferrydiensten. ‘Die maatschappijen hebben hier echt veel last van. Met een warmtescanner worden de meeste verstekelingen opgespoord, maar het geeft wel veel vertraging in de keten en leidt tot hoge kosten.’

Lees ook: Welkom in de maïsjungle van Klein Calais

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een abonnement af

Start abonnement